(päivittynyt 14.1. kelo 15.30) Airbus on ottanut Beluga XL eli A330-700 -kuljetuskoneen (MSN1853, F-WBXS) käyttöön 9. tammikuuta. Uudet A330-200F-koneeseen perustuvat Beluga XL -rahtarit tuovat 30 prosentin kapasiteettilisäyksen aiempaan Beluga-laivastoon verrattuna. A350 XWB -tuotanto tehostuu. koska uuteen koneeseen mahtuu kaksi siipeä entisen yhden sijasta. Uusi Beluga XL on todella keskeinen osa Airbus-tuotantoa. Kaikkiaan koneita oli alunperin määrä rakentaa viisi ja ne olisivat korvanneet suoraan aiemmat A300-600 -koneeseen perustuneet Beluga ST (Super Transport) -kuljetuskoneet. Airbus teki kuitenkin päätöksen myös kuudennen koneen rakentamisesta tulevaisuuden lisäkasvua ajatellen sekä helpottamaan huoltotaukoja ja mahdollisia Beluga XL -koneiden vikatilanteita. Ensimmäinen Beluga XL aloitti tuotantoon liittyvät lennot 9. tammikuuta 2020. Se operoi nykyisten Beluga ST -koneiden rinnalla. Loput Beluga XL -koneet on määrä ottaa käyttöön vuosien 2020-2023 välillä. Beluga XL -ohjelma käynnistettiin marraskuussa 2014 eli noin viisi vuotta sitten. Ensilentonsa kuljetuskone teki heinäkuussa 2018. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA myönsi koneelle tyyppihyväksynnän marraskuussa 2019. Tuolloin kahdella Beluga XL -koneella oli lennetty yli 200 koelennolla yli 700 lentotuntia. Uuden Beluga XL:n pituus on 63,1 metriä, kärkiväli 60,3 metriä ja rungon läpimitta on suurimmillaan kahdeksan metriä. Näkyvimpiä muutoksia Beluga XL:n ja aiemman ST:n välillä on esimerkisi suurempi selkäevä, joka yhdistyy sivuvakaajaan. Beluga XL voi kuljettaa ruumassaan kaksi Airbus A350 XWB -koneen siipeä, kun Beluga ST:n rahtitilaan niitä mahtui vain yksi kerrallaan. Uusi kone kykenee ottamaan 12 prosenttia suuremman hyötykuorman. Tämä jättimäinen kuljetuskone on varustettu kahdella Rolls-Royce Trent 700 -moottorilla. Beluga XL:n maksimi lentoonlähtöpaino on 227 tonnia ja rahdinkuljetuskyky on 51 tonnia. Koneen kantama on noin 4000 kilometriä eli 2200 merimailia. Beluga XL tarjoaa kuuden koneen laivastolla kaikkiaan noin 30 prosenttia enemmän kuljetuskykyä aiempaan Beluga ST -laivastoon verrattuna. Beluga XL -operaatiota on suunniteltu toteutettavaksi ainoastaan A350-koneiden tuotannossa. A320-koneiden osien kuljetuksia tehdään lähinnä maanteitse. Beluga-koneita operoi Airbusin tytäryhtiö Airbus Transport International (ATI). Koneilla lennetään pääsääntöisesti Airbusin tuotantolinjojen välillä Euroopassa eli Toulousen ja Hampurin väliä. Aiemmat Beluga ST -koneet myydään mahdollisesti jollekin toiselle operaattorille vaihtoehtoisesti Airbus lentää niillä lentoja jollekin toiselle asiakkaalle. Vuoden 2021 alusta lähtien käytössä on jo kolme Beluga XL -konetta. Niiden myötä alkaa vanhojen Beluga ST -koneiden poisto käytöstä. Airbus ei kommentoi mahdollisia neuvotteluita, joita sillä on tai ei ole käynnissä Beluga ST -laivaston osalta. Nykyiset Beluga ST -koneet lentävät vuosittain yhteensä noin 8000 lentotuntia. Ennen Beluga ST -koneita Airbus käytti logistiikassaan Boeing 377 Super -koneen pohjalle rakennettua Super Guppy -konetta. Päivitys 14.1. kello 15.30: Täsmennetty Airbusin tilannetta Beluga ST -koneiden käytöstä poistosta ja mahdollisesta myynnistä. Lue myös aiemmat uutisemme Beluga XL -koneesta: Uusi valkoinen valas nousi ilmaan - Beluga XL:n koelento-ohjelma käyntiin Airbus esitteli pian ilmaan nousevan Beluga XL -koneensa juuri maalattuna - se hymyilee leveästi
|
|||