Beluga XL tuotantokäyttöön - ensimmäinen kuudesta Airbusin jättimäisestä kuljetuskoneesta

BelugaXL2(päivittynyt 14.1. kelo 15.30) Airbus on ottanut Beluga XL eli A330-700  -kuljetuskoneen (MSN1853, F-WBXS) käyttöön 9. tammikuuta. Uudet A330-200F-koneeseen perustuvat Beluga XL -rahtarit tuovat 30 prosentin kapasiteettilisäyksen aiempaan Beluga-laivastoon verrattuna. A350 XWB -tuotanto tehostuu. koska uuteen koneeseen mahtuu kaksi siipeä entisen yhden sijasta.

BelugaXL_2acUusi Beluga XL on todella keskeinen osa Airbus-tuotantoa. Kaikkiaan koneita oli alunperin määrä rakentaa viisi ja ne olisivat korvanneet suoraan aiemmat A300-600 -koneeseen perustuneet Beluga ST (Super Transport) -kuljetuskoneet.

Airbus teki kuitenkin päätöksen myös kuudennen koneen rakentamisesta tulevaisuuden lisäkasvua ajatellen sekä helpottamaan huoltotaukoja ja mahdollisia Beluga XL -koneiden vikatilanteita.

Ensimmäinen Beluga XL aloitti tuotantoon liittyvät lennot 9. tammikuuta 2020. Se operoi nykyisten Beluga ST -koneiden rinnalla. Loput Beluga XL -koneet on määrä ottaa käyttöön vuosien 2020-2023 välillä.

BelugaXL_takeoff_2Beluga XL -ohjelma käynnistettiin marraskuussa 2014 eli noin viisi vuotta sitten. Ensilentonsa kuljetuskone teki heinäkuussa 2018.

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA myönsi koneelle tyyppihyväksynnän marraskuussa 2019. Tuolloin kahdella Beluga XL -koneella oli lennetty yli 200 koelennolla yli 700 lentotuntia.

Uuden Beluga XL:n pituus on 63,1 metriä, kärkiväli 60,3 metriä ja rungon läpimitta on suurimmillaan kahdeksan metriä. Näkyvimpiä muutoksia Beluga XL:n ja aiemman  ST:n välillä on esimerkisi suurempi selkäevä, joka yhdistyy sivuvakaajaan.

BelugaXL_siivetsisaanBeluga XL voi kuljettaa ruumassaan kaksi Airbus A350 XWB -koneen siipeä, kun Beluga ST:n rahtitilaan niitä mahtui vain yksi kerrallaan. Uusi kone kykenee ottamaan 12 prosenttia suuremman hyötykuorman.

Tämä jättimäinen kuljetuskone on varustettu kahdella Rolls-Royce Trent 700 -moottorilla. Beluga XL:n maksimi lentoonlähtöpaino on 227 tonnia ja rahdinkuljetuskyky on 51 tonnia. Koneen kantama on noin 4000 kilometriä eli 2200 merimailia.

Belugat_2Beluga XL tarjoaa kuuden koneen laivastolla kaikkiaan noin 30 prosenttia enemmän kuljetuskykyä aiempaan Beluga ST -laivastoon verrattuna.

Beluga XL -operaatiota on suunniteltu toteutettavaksi ainoastaan A350-koneiden tuotannossa. A320-koneiden osien kuljetuksia tehdään lähinnä maanteitse.

Beluga-koneita operoi Airbusin tytäryhtiö Airbus Transport International (ATI). Koneilla lennetään pääsääntöisesti Airbusin tuotantolinjojen välillä Euroopassa eli Toulousen ja Hampurin väliä.

Aiemmat Beluga ST -koneet myydään mahdollisesti jollekin toiselle operaattorille vaihtoehtoisesti Airbus lentää niillä lentoja jollekin toiselle asiakkaalle. Vuoden 2021 alusta lähtien käytössä on jo kolme Beluga XL -konetta. Niiden myötä alkaa vanhojen Beluga ST -koneiden poisto käytöstä. Airbus ei kommentoi mahdollisia neuvotteluita, joita sillä on tai ei ole käynnissä Beluga ST -laivaston osalta. Nykyiset Beluga ST -koneet lentävät vuosittain yhteensä noin 8000 lentotuntia.  

Ennen Beluga ST -koneitaSuperGuppy_1 Airbus käytti logistiikassaan Boeing 377 Super -koneen pohjalle rakennettua Super Guppy -konetta.

Päivitys 14.1. kello 15.30: Täsmennetty Airbusin tilannetta Beluga ST -koneiden käytöstä poistosta ja mahdollisesta myynnistä.

 Lue myös aiemmat uutisemme Beluga XL -koneesta:

Beluga XL sai tyyppihyväksynnän - käyttöönotto alkuvuodesta 2020

Uusi valkoinen valas nousi ilmaan - Beluga XL:n koelento-ohjelma käyntiin

 Airbus esitteli pian ilmaan nousevan Beluga XL -koneensa juuri maalattuna - se hymyilee leveästi