Boeing B-52 Stratofortressin ensilennosta 70 vuotta - elinkaari jatkuu 2050-luvulle saakka

Boeing_YB52_FF_USAFYhdysvaltain ilmavoimien strategisen Boeing YB-52 (49-021) -pommikoneen ensilennosta on 15. huhtikuuta 2022 kulunut jo 70 vuotta. Nyt näitä kahdeksanmoottorisia  pommikoneita modernisoidaan tulevien vuosikymmenten käyttöä varten ja elinkaaren on määrä jatkua 2050-luvulle saakka.

Alkuperäisen vuonna 1946 esitellyn suunnitelman mukaan Yhdysvaltain ilmavoimien uusi pommikonetyyppi XB-52 olisi ollut suorasiipinen ja varustettu kuudella potkurimoottorilla. Vuonna 1948 potkurit päätettiin unohtaa ja uudelleen suunniteltuun koneeseen tuli kahdeksan suihkumoottoria.

B52H_ilmassaYdinaseita kuljettavaksi rakennettu strateginen pommikone Boeing YB-52 nousi ensilennolleen 70 vuotta sitten eli 15. huhtikuuta 1952. Konetta lensi  koelentäjä Alvin M. “Tex” Johnston perämiehenään everstiluutantti Guy M. Townsend Yhdysvaltain ilmavoimista. Ensilennon tehnyt koneyksilö oli toinen kahdesta prototyypistä. Niistä ensimmäinen XB-52 vaurioitui maakoneissa ja nousi ilmaan ensilennolle vasta 2. lokakuuta 1952.

Uuden pommikoneen oli määrä korvata Yhdysvaltain ilmavoimien Convair B-36 Peacemaker -pommikoneet ja vastata kylmän sodan aikaisesta pelotteesta. Ensimmäinen tuotantoversion B-52A nousi ilmaan 5. elokuuta 1954. Yhdysvallat otti B-52 -pommikoneet käyttöön vuonna 1955.

Tammikuussa vuonna 1957 kolme B-52B -pommikonetta suoritti ensimmäisen maailmanympärilennon suihkumoottoroidulla lentokoneella. Se kesti kaikkiaan 45 tuntia ja 19 minuuttia. Lennon aikana pommikoneet ilmatankattiin kolmesti. B-52 pudotti myös ensimmäisen vetypommin Bikinin atollilla toukokuussa 1956. Sotatoimissa B-52 -koneet olivat ensimmäistä kertaa vuonna 1964 tehtävillään Kaakkois-Aasiassa.

B52H_moottoritNyt 70 vuotta ensilennon jälkeen käynnissä on mittavat modernisointityöt ja B-52H -pommikoneet saavat siipiensä alle uudet Rolls-Royce F130 -moottorit. Muutostyöt mahdollistavat pommikoneen lennot jopa seuraavan 30 vuoden ajan eli koko niiden jäljellä olevan elinkaaren ajan. Koneita on modernisoitu edellisen kerran ainakin vuosina 2015 ja 2013.

Boeing B-52H Stratofortressit ja kehitteillä olevat Northrop Grumman B-21 Raider -häivepommikoneet tulevat muodostamaan USAF:n tulevaisuuden pommikonelaivaston. Nykyiset B-1B Lancer ja B-2 Spirit -häivepommittajat siirretään vaiheittain pois käytöstä. Yhdysvaltain ilmavoimat aikoo lentää B-52H -koneillaan aina 2050-luvulle saakka.

B52H_2Boeing on valmistanut vuosina 1952-1962 yhteensä 744 kappaletta B-52-koneita kahdeksana eri versiona. Uusimman H-version viimeinen koneyksilö 61-040 valmistui  Boeingin kokoonpanolinjalta Wichitassa Kansasissa 26. lokakuuta 1962. Vuonna 2019 USAF:lla oli käytössään 58 B-52H-pommikonetta.  Elinkaari siis jatkuu edelleen ja vuonna 2050 uusinkin nyt lentävä koneyksilö olisi jo noin 90-vuotias.

Yhdysvaltain ilmavoimat käyttää kovalla alisoonisella nopeudella ja jopa 50 000 jalan eli noin 15 100 metrin korkeudessa lentäviä B-52H -pommikoneitaan ydinaseiden ja täsmäaseiden kuljettamiseen ympäri maailmaa. Konetyypin uusin H-versio voi kuljettaa jopa 20 ilmasta laukaistavaa risteilyohjusta.

B52_kaksikko_USAFB-52 Stratofortressit ovat olleet merkittävässä roolissa vuosikymmenten ajan sotilastehtävissä ympäri maailmaa. Nyt vuonna 2022 niiden on nähty lentävän laajasti Euroopan yllä Venäjän hyökättyä Ukrainaan.

Lue myös: