(Päivittynyt 10.2 klo 00.14) Boeing 747 Jumbo Jetin ensi lento tapahtui 9. helmikuuta 1969. Tuolloin taivaalle nousi nelimoottorinen laajarunkokone, jonka matkustamo oli kahdessa kerroksessa. Kyseisen Queen of the skies -nimelläkin kutsutun konetyypin valtaosa lentomatkustajista tunnistaa sen ylärungon pullistumasta. Nelimoottorisen Boeing 747-121 (N7470, RA001, City of Everett) Jumbo Jetin roll-out tapahtui 30. syyskuuta 1968. Konetyyppi tuli markkinoille kaupallisen suihkukoneliikenteen kovan kasvun vaiheessa, jota tuolloin olivat vetäneet Boeing 707 ja Douglas DC-8 -koneet. Ensiesittelyn aikaan tilauksia jättikoneesta oli tehnyt jo 26 lentoyhtiötä. 747-ohjelma oli käynnistetty virallisesti vuonna 1966. Konetyypin isänä pidetään ohjelman pääinsinööri Joe Sutteria. Jumbo Jetin ensimmäisissä versioissa oli 374 matkustajaistuinta ja kokonaiskapasiteetti oli mahdollista nostaa jopa 550 matkustajaan. Nykyiset versiot voidaan varustaa yksiluokkaiseksi jopa 660 matkustajaistuimelle. Jumbo Jet pitikin lentokoneiden suurinta matkustajakapasiteettia hallussaan kaikkiaan 37 vuoden ajan. Jättimäistä matkustajamäärää ei kuitenkaan saatu käyttöön ongelmitta, sillä ensimmäiset evakuointikokeet eivät sujuneet odotusten mukaisesti. Niissä kului aikaa yli sallitun 90 sekunnin sijaan noin 2,5 minuuttia. Myös evakuointikokeessa loukkaantuneita oli merkittävä määrä. Uuden konetyypin suurin lentoonlähtöpaino oli yli 330 tonnia. Sen tankkeihin mahtui Museum of Flightin mukaan niin paljon polttoainetta, että henkilöauto olisi kiertänyt maapallon 36 kertaa. Koneen siipien kärkiväli oli pidempi kuin Wrightin veljesten ensimmäinen lento. Vaikeudet kuitenkin voitettiin ja Jumbo Jetin ensilento tapahtui tasan 50 vuotta sitten eli 9. helmikuuta 1969 Boeingin Everettin tehtailla. Lento kesti tunnin ja 15 minuuttia. Päivää ennen tätä historiallista lentoa Finnair sai Suomeen ensimmäisen Douglas DC-8, joiden myötä säännölliset kaukolennot Atlantin yli alkoivat Suomestakin. Suurelle yleisölle konetta esiteltiin Pariisin ilmailunäyttelyssä vuoden 1969 puolivälissä. Kaupallinen ensilento tapahtui 22. tammikuuta 1970, kun Pan Am lensi New Yorkista Lontooseen. Kaikkiaan Boeing 747-100 -koneita valmistettiin 168 kappaletta. Boeing 747 -koneiden eri versioita on valmistettu jo yli 1500. Lufthansa sai laivastoonsa 1500:nen Jumbo Jetin vuonna 2014. Euroopassa konetyypin suurimpia operaattoreita ovat British Airways ja Lufthansa. Viimeinen amerikkalainen lentoyhtiö Delta Air Lines lopetti matkustajalennot 747 -koneilla vuonna 2018. Erikoisimmat Jumbo Jetit lienevät neljä jättimäistä 747 Dreamlifter -rahtikonetta, joilla Boeing kuljettaa lentokoneen osia tuotantolinjoilleen. Historian aikana konetyypin selässä on siirtolennetty myös avaruussukkulaa kahdella ns. SCA (Shuttle Carrier Aircraft) -versiolla. Käytössä on myös sammutuskoneversioita. Uusinta versiota 747-8 -konetta on valmistettu vuodesta 2008 lähtien. Sen myynti ei ole edennyt odotusten mukaisesti ja koneita on valmistettu vain 130 kappaletta. Niistä suurin osa on rahtiversioita. Kahdesta 747-8 koneesta modifioidaan kuitenkin parhaillaan Yhdysvaltain presidentin seuraavat koneet. Niiden tyyppimerkintä on VC-25B. Myös Airbusin vuonna 2005 ensilennon tehnyt jättimäinen nelimoottorikone A380 on vastavissa kysyntäongelmissa. Se vei valtikan Jumbo Jetiltä maailman suurimman matkustajakapasiteetin tarjoavana koneena. Boeing 747 on ollut mukana myös lukuisissa lento-onnettomuuksissa, joissa on menetetty 61 konetta ja kaikkiaan yli 3700 ihmishenkeä. Historiallinen ensimmäinen Jumbo Jet (001) on nykyisin esillä Seattlessa sijaitsevan Museum of Flightin näyttelyssä Aviation Pavilionin katetuissa tiloissa. Kone sai vuonna 2014 uuden maalipinnan. Ennen museointia koneella lennettiin mm. Boeing 777 -koneen uuden moottorityypin koelentoja. Viimeisen lentonsa tämä ilmojen jätti teki vuonna 1995. Myös ensimmäinen Boeing 777-kone on jo museoitu. 50-vuotisjuhlaviikonloppuna Museum of Flightissa järjestetään erilaisia tilaisuuksia, jossa koneeseen pääsee tutustumaan normaalia näyttelyä tarkemmin. Tarjolla on myös erilaisia alansa ammattilaisten esitelmiä historiallisen koneen vaiheista sekä mahdollisuus tavata Pan Amin lentoemäntiä.
Lue myös:
|
|||