NASA:n käytöstä poistama SOFIA-avaruusteleskooppi on erikoisrakenteinen Boeing 747SP Jumbojet (N747NA, c/n: 21441), jonka takarungosta avautuvasta luukusta tähtiä voitiin tutkia lennon aikana halkaisijaltaan noin 2,5-metrisellä ja reilut 17 tonnia painavalla avaruusteleskoopilla. Vaikka Jumbojetin runkoon tehty luukku oli auki lennon aikana ei se lentäjien mukaan vaikuttanut koneen lento-ominaisuuksiin. Myös teleskooppi oli rakenteellisesti hyvin vakautettu ja se pystyi seuraamaan tarkasti pienen kolikon kokoista pistettä 16 kilometrin päässä. Noin 12 kilometrin korkeudessa lentäneestä lentokoneesta avaruutta saattoi tarkkailla maa-asemia paremmin, kun havaintoja haittaavat ilmakehän vesihöyryt kuten pilvet jäivät lentokorkeuden alapuolelle. Lisäksi infrapunataajuuksilla oli mahdollista nähdä asioita, joita ei voi havaita näkyvän valon aallonpituuksilla. Lentokoneeseen asennettu avaruusteleskooppi oli lisäksi merkittävästä halvempaa kuin teleskoopin laukaisu avaruuteen.
Käyttövuosien aikana sillä erikoislentokoneella tarkkailtiin avaruutta 732 yölennolla. SOFIA-avaruusteleskoopin tiedeohjelma päättyi 29. syyskuuta 2022. SOFIA oli NASAn ja Saksan ilmailu- ja avaruuskeskus DLR:n (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) yhteishanke.
Pimassa SOFIA-avaruusteleskooppi liittyy kokoelmana muiden NASAn merkittävien lentokoneiden kanssa. Niitä ovat ensimmäinen Super Guppy, joka kuljetti Apollo-ohjelman Saturn V -kantoraketin osia sekä KC-135 Weightless Wonder V, jolla lennettiin painovoimattomia tutkimuslentoja hyödyntäen parabolista lentorataa. Pima Air & Space Museum on yksi maailman suurimmista ilmailumuseoista. Sen alueella on kuusi lentokonehallia ja noin 32 hehtaaria ulkonäyttelyalueita. Esillä on yli 425 lentokonetta ympäri maailmaa. MH Lue myös:
|
|||