Koronaviruspandemia vaikuttaa laajasti koko lentoliikennealaan, jonka lisäksi Boeingin taakkana on ollut jo yli vuoden lentokiellossa ollut kapearunkokone 737 MAX. Pandemian takia lyhyen aikavälin kysyntä on heikkoa eikä uusien lentokoneiden kauppa käy ja nyt tuotantoa sopeutetaan osittain. Boeingin kaupallinen liikennekoneyksikkö ilmoitti leikkaavansa laajarunkokoneiden tuotantonopeuksia. Tilannetta kuitenkin seurataan jatkuvasti, jos käänne parempaan alkaa nopeammin.
Yhtiön uusimman laajarunkokoneohjelman eli taittuvasiipisen ja jopa 426-paikkaisen 777X:n ensimmäinen toimitus siirtyy vuodesta 2021 vuoteen 2022. Uudistetun laajarunkokoneen avausasiakas on Lufthansa. Yhdistetyn 777/777X -ohjelman tuotantoa vähennetään vuonna 2021 kahteen koneyksilöön kuukaudessa. Toistaiseksi muutokset eivät kosketa Boeing 767 ja 747 jumbojen valmistusta. 767-koneita Boeing valmistaa USAF:lle ilmatankkauskoneiksi. Nykyisellä tilausmäärällä uusien Boeing 747-8 intercontinental- ja rahtiversioiden valmistus loppuu vuonna 2022.
Vuodesta 2021 737 MAX-koneiden tuotantonopeutta nostetaan asteittain ja vuoden 2022 alkuun saakka niitä on määrä valmistua kuukausittain jo 31, markkinakysynnän elpyessä jopa tätäkin enemmän. Boeing arvioi MAXien lentokiellon jatkumisen johtavan asiakkaille maksettavien korvausten nousemiseen 551 miljoonaan dollariin vuoden toisen neljänneksen osalta. Boeing toimitti nyt päättyneen Q2:n aikana 20 matkustajakonetta. Ne olivat neljä 737-, yksi 747-, neljä 767-, neljä 777- ja seitsemän 787 -konetta. Koko alkuvuoden aikana koneita on toimitettu 70. Boeingin tilauskirjassa on yli 4500 lentokonetilausta joiden arvo on listahinnoin 326 miljardia Yhdysvaltain dollaria.
|
|||