Boeing ilmoitti F/A-18 Super Hornet -hävittäjien tuotannon loppumisesta. Voimavarat keskitetään tulevaisuuden ratkaisuihin ja yhtiön St. Louisin tuotantolaitoksen henkilöstö saa kasvua uuden ja seuraavan sukupolven sotilaslentokoneiden ohjelmistoista ja palveluista. US Navyn Super Hornetin elinkaaripäivitykset ja uusien päivitysten kehittäminen maailmanlaajuiselle käyttäjäkunnalle jatkuvat 2030-luvun puoliväliin saakka. Boeing kertoi 23. helmikuuta odottavansa F/A-18 Super Hornet -ohjelman tilauskannan valmistuvan loppuvuodesta 2025, kun viimeinen hävittäjä toimitetaan US Navylle. Tuotantoa ollaan kuitenkin valmiina jatkamaan vuoteen 2027 saakka, jos Super Hornetille löytyy uusi kansainvälinen asiakas. Hävittäjätyyppi oli ehdolla myös Suomen Ilmavoimien HX-hankkeessa, jossa Suomi valitsi Lockheed Martin F-35A -hävittäjät. Vuonna 1983 tapahtuneen F/A-18 Hornetin esittelyn jälkeen Boeing on toimittanut yli 2000 Hornetia, Super Hornetia ja Growleria asiakkaille ympäri maailmaa. US Navyn lisäksi Horneteja on käytössä Australiassa, Kanadassa, Suomessa, Kuwaitissa, Malesiassa, Espanjassa ja Sveitsissä. "Suunnittelemme tulevaisuuttamme ja hävittäjien rakentaminen on perimässämme", sanoi Boeing Air Dominance -osaston varatoimitusjohtaja Steve Nordlund. Puolustustuotteiden ja -palveluiden kysyntään vastatakseen Boeing aikoo jatkaa henkilöstön palkkaamista ainakin seuraavan viiden vuoden ajan St. Louisin toimipaikalleen. Vuonna 2022 Boeing palkkasi St. Louisiin yli 900 henkilöä. "Investoimme ja kehitämme seuraavan sukupolven suorituskykyjä samalla innolla, joka teki F/A-18 -hävittäjistä US Navyn ja eri maiden ilmavoimien työhevosen lähes 40 vuoden ajaksi", jatkoi Nordlund. Super Hornetien tuotannon päättäminen mahdollistaa Boeingille resurssien ohjaamisen tulevaisuuden sotilaslentokonehankkeisiin. Boeing aikoo rakentaa St. Louisiin kolme uutta tuotantolaitosta, jotka tukevat seuraavan sukupolven kehittyneitä miehitettyjä ja miehittämättömiä ilma-aluksia. Nämä uudet tuotantolaitokset sekä Arizonaan noussut komposiittitehdas ja uusi MQ-25 -tuotantolaitos St. Louisissa ovat yli miljardin dollarin investointi. Boeing on investoinut 700 miljoonaa dollaria St. Louisin infrastruktuuriin viimeisen vuosikymmenen aikana. Lisäksi Boeing kasvattaa uuden T-7A Red Hawk -suihkuharjoituskoneen tuotantoa St. Louisissa, joiden lisäksi alueella valmistetaan MQ-25 Stingray ja F-15EX Eagle II -koneita sekä 777X-laajarunkokoneen siiven komponentteja. F/A-18 Super Hornetien ja EA-18G Growlerien osalta Boeing jatkaa kehitystyötä ja päivityksiä nykyisten asiakkaiden tarpeisiin. Seuraavan vuosikymmenen aikana kaikki Block II Super Hornetit käyvät läpi elinkaaripäivityksen, jossa ne varustetaan uusilla Block III -kyvykkyyksillä. Lisäksi Boeing jatkaa elektronisen sodankäynnin suorituskykyjen muutoksia Growlereihin. MH Lue myös:
|
|||