Boeing toimitti US Navylle ensimmäisen operatiivisen version F/A-18 Super Hornet Block III -hävittäjästä

SHNB3_deli_1 Boeing  kertoi 27. syyskuuta toimittaneensa ensimmäisen F/A-18 Super Hornet -hävittäjän Block III -version US Navylle. Boeing valmistaa US Navylle kaikkiaan 78 uutta Super Hornetia, joiden lisäksi se suorittaa SLM-ohjelman (Service Life Modification) modifikaatioita vanhempiin Super Horneteihin sekä Growlereihin. Nyt toimitettu hävittäjä suorittaa vielä US Navyn koelentoja ennen sen luovuttamista laivueen käyttöön.

Block III -versio tuo US Navyn käyttöön entistä selviytymiskykyisemmän sekä verkottomiskykyisemmän hävittäjän. F/A-18 Super Hornet vastaa uuden teknologian avulla muuttuvan toimintaympäristön tulevaisuuden haasteisiin.

"Merivoimat tarvitsee uusi kykyjä pysyäkseen terässä. Ensimmäisen operatiivisen Block III -koneen saaminen käyttöömme tukee kyvykkyyksiämme sekä valmiuttamme", sanoi US Navyn F/A-18 ja EA-18G -ohjelmista vastaava kapteeni Jason “Stuf” Denney.

SHNB3_deli_2Nyt toimitetun kaksipaikkaisen F/A-18F Super Hornet Block III -koneen lisäksi US Navylle oli jo aiemmin kesäkuussa 2020 toimitettu samanlainen kone koelentoihin yhdessä yksipaikkaisen F/A-18E Super Hornet Block III -koneen kanssa.

Molemmat tuolloin toimitetut hävittäjät olivat ns. koelentoversiossa ja nyt kyse on siis operatiivisen hävittäjäversion toimittamisesta US Navylle.

US Navy kertoi 27. syyskuuta hyväksyneensä ensimmäisen Super Hornet Block III -hävittäjän toimittavaksi 31. elokuuta 2021. Ensimmäinen uusi hävittäjä lennettiin Marylandiin Patuxent Riverin koelentokeskukseen VX 23 -laivueen käyttöön. Seuraavat Block III -koneet, jotka valmistuvat tuotantolinjalta toimitetaan Kaliforniaan NAWS (Naval Air Weapons Station) Chinalakeen VX9:n käyttöön. Siellä hävittäjää käytetään harjoituksissa, jotka mukailevat operatiivisia tehtäviä.

"Uudet hävittäjät ovat läpäisseet soveltuvuuskoelennot lentotukialuksille ja nyt koelennetään laaja arviointi Block III -koneiden tehtäväjärjestelmille", sanoi F/A-18 ja EA-18G -tuotanto-ohjelmasta vastaava PMA-265 -toimiston koelennoista vastaava apulaisjohtaja Bob David. 

Boeing_SH_B3Boeingin uusin F/A-18 Super Hornet Block III on kyvykkäin versio hävittäjästä ja valmistajan mukaan se ylittää kaikki neljännen sukupolven hävittäjien kyvykkyydet.  Block III -hävittäjän on verrattu olevan suorituskyvyltään erittäin lähellä ns. viidennen sukupolven koneita.

Uudistukset parantavat hävittäjän suorituskykyjä merkittävästi ja parantavat myös lentäjien tilannetietoisuutta. Uudet ratkaisut mahdollistavat aiempaa paremman päivitettävyyden myös hävittäjän elinkaaren ajalle.

Boeing_1Hävittäjäversiossa on mm. uudistettu avioniikka ja käytössä on 10x19 -tuumainen kosketusnäyttö. Sen avulla voidaan hallita mm. uusia miehittämättömiä ilma-aluksia. Muita uudistuksia ovat mm. kehittynyt verkottumiskyky, uudet tehtäväjärjestelmät, pienempi tutkapoikkipinta-ala sekä 10 000 lentotuntia kestävä runko.

Block III -versioon tuotavia uusia suorituskykyä ovat myös Buddy refueling -ilmatankkauskyky, jolla Super Hornet voi tarjota polttoainetta toiselle hävittäjälle. Hävittäjällä on koelennetty myös mm. uutta Lockheed Martinin valmistamaa IRST (Infrared Search & Track) Block II -säiliöitä, joka kuljettaa sensoreiden lisäksi myös noin 800 litraa polttoainetta.

Boeing_NGJUutta on myös Raytheonin valmistama AN/ALQ-249 NGJ -häirintäsäiliö (Next Generation Jammer). Se on parhaillaan koelento- ja integraatiovaiheessa. Valmistajan mukaan luvassa on merkittävä parannus elektronisen sodankäynnin kykyihin. Eri valmistajat kehittävät laajalla spektrialueelle toimimiseksi myös kahta muuta häirintäsäiliötä.

Block III -ohjelman suunniteltuja päivityksiä olivat alunperin myös siiven yläpuoliset lisäpolttoainesäiliöt, joita US Navy ei kuitenkaan halunnut lentotukialuksella suoritettujen koelentojen jälkeen.

Boeing_JTebo_1"Olemme investoineet Block III -teknologiaan ja kehittäneet suorituskykyä yhteistyössä US Navyn kanssa vastataksemme esiin nouseviin vaatimuksiin", sanoi Boeingin F/A-18 ja EA-18G -ohjelmien apulaisjohtaja Jennifer Tebo.

"Rautapohtaiset päivitykset ovat valmiita ja nyt kehitämme ohjelmistoja pitämään Block III -version tulevaisuuden uhkakuvien edellä. Annamme US Navyn lentäjille työkalut tehdä nopeita ja oikeita päätöksiä nyt ja tulevaisuudessa", jatkoi Tebo.

SuperHornet_TOBoeing sai vuonna 2019 US Navylta sopimuksen 78 Block III Super Hornetista, jonka lisäksi SLM (Service Life Modification) -ohjelman kautta nykyisiä Block II Super Horneteja päivitetään Block III -versioiksi. Boeing toimittaa koneita US Navylle ainakin vuoteen 2033 saakka jo nykysopimuksin.

Boeing toimittaa US Navylle kuukausittain kaksi Super Hornet Block III -konetta vuoden 2024 loppuun saakka.

Super Horneteja valmistuu kolmelta tuotantolinjalta, jotka sijaitseva St. Louisissa ja San Antoniossa. Niistä yksi valmistaa uusia hävittäjiä ja kaksi linjaa modifioi US Navyn nykyisiä Block II -koneita SLM-ohjelman mukaisesti Block III -koneiksi. Boeing päivittää myös kaikki US Navyn Growler -koneet.

ATS_FINSHBoeing tarjoaa uusinta F/A-18 Super Hornet Block III -hävittäjäversiota sekä uudistettua EA-18G Growler Block II -elektronisen sodankäynnin konetta Suomelle Ilmavoimien HX-hävittäjähankkeessa. Suomi oli ensimmäinen maa, jolle uudistettua Growleria on tarjottu. Myös Australia, joka on nykyisin ainoa Growler-käyttäjät Yhdysvaltain lisäksi päivittää koneet uuteen versioon.

Toistaiseksi uuden F/A-18 Super Hornet Block III -hävittäjän ainoat asiakkaat ovat US Navy ja Kuwait. Boeing on mukana Suomen lisäksi myös mm. Kanadan ja Saksan hävittäjähankkeissa. MH

Päivitys 28.9. kello 02.06: Lisätty US Navyn kommentit ja koneiden sijoituspaikat.
Päivitys 29.9. kello 23.50: Lisätty tieto Australian Growler-päivityksestä.

Lue myös: