Yhdysvaltain Ilmavoimien lentäjät koulutetaan tulevaisuudessa Boeingin ja Saabin kehittämällä T-X -suihkuharjoituskoneella ja sen simulaattoreilla. Uusi konetyyppi korvaa ikääntyvät Northrop T-38 Talon -koneet. USAF on hankkimassa kaikkiaan noin 350 uutta suihkuharjoituskonetta sisältäen harjoituslaitteet sekä tukipalvelut. Boeing ja Saab julkistivat vuonna 2013 suunnitelman kehittää puhtaalta pöydältä uusi Boeing T-X -suihkuharjoituskone, joka korvaa nyt julkistetun päätöksen myötä Northrop T-38 Talon -suihkuharjoituskoneet. Kyseessä on USAF:in vuonna 2010 käynnistynyt hanke. T-X -ohjelma sisältää uudet lentokoneet ja ohjaajien koulutuksen seuraavien 40 vuoden ajaksi. Yhdysvaltain ilmavoimien nykyiset Northrop T-38 Talon -suihkuharjoituskoneet (vasemmalla) ovat keskimäärin jo yli 44 vuoden ikäisiä. Talon teki ensilentonsa 1959. Koneita rakennettiin 1158 kappaletta ja tuotanto päättyi 1972. Kaksimoottorinen ja peräkkäin istuttava suihkukone pystyy lentämään ääntä nopeammin. Boeingin mukaan kaikkiaan 351 konetta ja 46 simulaattoria sekä maalaitteita sisältävän kaupan arvo on noin 9,2 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Alustava noin 813 miljoonan dollarin sopimus kattaa valmistus- ja kehitystyön ensimmäisestä viidestä koneesta ja seitsemästä simulaattorista. "Tämänpäiväinen ilmoitus on vuosien työn tulos. Kyseessä on yhteinen investointimme ja kehitystyömme Yhdysvaltain Ilmavoimien tarpeisiin ", kommentoi Boeingin Defence, Space and Security -yksikön johtaja Leanne Caret. Kyseessä on jo kolmas Boeingin voittama valmistusopimus lyhyen ajan sisällä. Edelliset koskivat ilmatankkaukseen ja tukialustoimintaa kykeneviä MQ25 UAV-laitteita sekä MH-139 -helikoptereita. "Tämä mahdollistaa meidän molempien yhtiöiden toimittaa lupauksemme, jonka teimme yhdessä lähes viisi vuotta sitten. Kyseessä on merkittävä saavutus yhteistyöllemme Boeingin kanssa. Odotan innolla ensimmäisen koulukoneen toimitusta Ilmavoimille", sanoi Saabin toimitusjohtaja Håkan Buskhe. USA:n Ilmavoimien T-X -kisassa olivat mukana eri vaiheissa myös Alenia Aermacchi (Leonardo, Rytheon) T-100 ITS -koneellaan, Lockheed Martinin ja Korea Aerospace Industriesisin KAI T-50 -yhteishanke sekä Northrop Grumman N400NT -koneellaan. Voittajaksi valittu Boeing T-X on uusi yksimoottorinen, kahdella sivuvakaajalla varustettu ja peräkkäin istuttava konetyyppi. Se on suunniteltu näyttämään ja tuntumaan suorituskyvyltään hävittäjältä. Myös ohjaamo on mitattu tarkasti toimimaan erikokoisilla ohjaajilla antropometrisesti seitsemän eri mitan osalta. Niiden avulla varmistetaan mm. ylettyminen ohjaimiin ja suojaetäisyydet raajoihin heittoistuinhypyssä. Boeing ja Saab valmistivat yhteisellä riskillä kaksi Boeing TX -konetta, joilla on tehty jo merkittävä määrä koelentoja. Ne ovat valmistajan mukaan osoittaneet järjestelmän toimivuuden, luotettavuuden sekä koulutuskyvyn. Koneet eivät ole prototyyppejä vaan tuotantoversioita. T-X:n avulla on tarkoitus kouluttaa tulevaisuuden hävittäjä- ja pommikonelentäjät ja valmistaa heidän sujuva siirtyminen esimerkiksi ns. viidennen sukupolven hävittäjiin kuten F-22 Raptor ja F-35 Lightning II sekä tulevaan uuteen pommikoneeseen. Boeing kertoi toukokuussa 2017 valmistavansa T-X -suihkuharjoituskoneen St. Lousin kokoonpanolinjalla. Myös Saab on ilmoittanut suunnittelevansa TX-hankkeeseen liittyen tuotantolaitoksen perustamista Yhdysvaltoihin. Kaikkiaan yli 90 prosenttia uudesta Boeing T-X -suihkuharjoituskoneesta on määrä rakentaa Yhdysvalloissa. Amerikkalaisvalmistajan mukaan hanke tukee Yhdysvalloissa yli 17 000 työpaikkaa 34 osavaltiossa. Boeing voi nyt tehdä tilauksen alihankkijoilleen Saab mukaanlukien. Amerikkalaisvalmistaja Boeing on hankkeen pääyhteistyökumppani, jossa Saab on mukana. Toistaiseksi ruotsalaisvalmistaja ei ole vielä saanut tilausta Boeingilta. T-X -suihkuharjoituskoneiden on määrä saavuttaa IOC (Initial Operational Capability) -kyky vuoden 2024 aikana. Boeing T-X -hankkeen valinta USAF:n seuraavan sukupolven suihkuharjoituskoneeksi voi johtaa konetyypin näkemiseen tulevaisuudessa myös Suomen ja Ruotsin Ilmavoimien suihkuharjoituskoneina. Suomen Ilmavoimat lentää nykyisin BAE Systems Hawkeilla ja koneilla on määrä lentää ainakin vuoteen 2036 saakka, jolloin ne olisivat jo 50-vuotiaita. Ruotsi puolestaan lentää edelleen vuonna 1963 ensilentonsa tehneillä Saab 105 (SK60) -koneilla. Niillä lennetään ainakin vielä 2020-luvulla. Maat ovat syventäneet puolustusyhteistyötään jatkuvasti joten yhteinen konehankinta ei liene poissuljettua. Lue myös aiemmat uutisemme Boeing T-X -koneesta:
|
|||