Saabin ja Boeingin yhteisen T-X -harjoituskoneen suunnittelu lähes valmis

Magnus_Skogberg_SaabYhteistyössä Yhdysvaltain ilmavoimien Northrop T-38 Talon -suihkuharjoituskoneen korvaamiseen tähtäävään T-X -ohjelmaan osallistuvat Saab ja Boeing uskovat vahvasti omaan tarjokkaaseensa. Sen odotetaan olevan hinnaltaan erittäin kilpailukykyinen. Hankkeesta kilpailee ainakin kolme muuta toimittajaa.

Boeingin ja Saabin T-X -ohjelmakandidaatin ns. design phase on päättymässä. Kyseessä on puhtaalta pöydältä suunniteltava tulevaisuuden suihkuharjoituskone.

Tarkemmat tiedot hankkeesta pidetään toistaiseksi visusti salassa. Mahdollista suunniteltavan koneen ylisoonista toimintakykyä ei kommentoitu vielä tässä vaiheessa. Uusi kone esitellään vuonna 2017.

”Yhteistyössä kehitettävän T-X -koneen suunnitteluvaihe on loppusuoralla. Lentävä demokone esitellään vuoden 2017 aikana”, kertoi Saabin Pohjoismaiden ja Baltian myyntijohtaja Magnus Skogberg Lentoposti.fi:lle Linköpingissä.

Saabin ja Boeingin vuonna 2013 aloittama T-X -yhteistyöhanke kattaa suunnittelutyön, kehittämisen, tuotannon, tukipalvelut sekä myynnin ja markkinoinnin.

Vuonna 2010 käynnistyneellä T-X -ohjelmalla haetaan ratkaisua uusista suihkuharjoituskoneista ja ohjaajien koulutuksesta seuraavien 40 vuoden ajaksi. Koneita tarvittaisiin noin 350 ja niiden lisäksi sopimukseen kuuluisivat myös maaharjoituslaitteet, logistisia palveluja sekä tukijärjestelmiä.

T-X -hankkeen voittava kone kone rakennettaisiin Yhdysvalloissa. Korvaajan odotetaan saavuttavan IOC-kyvyn (Initial Operational Capability) vuonna 2023.

T38_wikimedia_usairforce_defenceimageryYhdysvaltain ilmavoimien nykyiset Northrop T-38 Talon -suihkuharjoituskoneet (vasemmalla) ovat keskimäärin jo 43,5 vuoden ikäisiä. Talon teki ensilentonsa 1959. Koneita rakennettiin 1 158 kappaletta ja tuotanto päättyi 1972.

Kaksimoottorinen ja peräkkäin istuttava suihkukone pystyy lentämään ääntä nopeammin. T-38 on ollut myös osastotaitolentoryhmä Thunderbirdsin koneena.

Muut T-X -hankkeeseen osallistujat ovat Alenia Aermacchi T-100 ITS -koneellaan, Lockheed Martinin ja Korea Aerospace Industriesisin KAI T-50 -yhteishanke sekä Northrop Grumman, joka tarjoaa Saabin tavoin ilmavoimille kokonaan uutta konetyyppiä.

Yhdysvaltain ilmavoimien lisäksi uusi konetyyppi on nähty mahdolliseksi vaihtoehdoksi myös kansalliskaartin nykyisille F-15 ja F16-koneille.

Saabin perinteinen asiakas eli Ruotsin ilmavoimat kouluttaa ohjaajiaan edelleen 60-luvulla ensilentonsa tehneellä Saab SK60 -suihkuharjoituskoneella. Sen elinkaarta jatkettiin lokakuussa 2015 Saabin kanssa solmitulla sopimuksella vuoteen 2020 saakka.

Myyntijohtaja Skogberg ei ottanut kantaa olisiko T-X -kone mahdollinen tulevaisuuden ratkaisu myös muualla kuin Yhdysvalloissa.

 Lue myös: