Uusi Airbus A220 -koneen matkustamoesittelymalli täydentää Airbusin showroomia aiempien A330, A350 ja A380 sekä A320 -koneiden vastaavien mallien kanssa. Matkustamomalleissa lentokoneita ostavat asiakkaat pääsevät näkemään valaistusta, istuimia ja värimaailmaa visuaalisesti ja kokeilemaan niitä myös fyysisesti. Nyt koronapandemian aikana esittelyjä on tosin tehty pääasiassa virtuaalisesti 360-astetta kuvaavan kameran avustuksella. A220-mallissa esillä oleva matkustamo on jo tuotannossa oleva vaihtoehto ja siten siis asiakkaiden valittavana. Tarvittaessa onnistuu myös A220-koneen ohjaamon toimintojen esittely, sillä sekin on sisällytetty tähän uuteen malliin. Asiakkaille on tarjolla monia erilaisia vaihtoehtoja ja tällä hetkellä tyyppihyväksyttyjä vaihtoehtoja A220-koneisiin on esimerkiksi istuimista kahdeksaa eri versiota ja matkustamoviihde- eli IFE-järjestelmiäkin on valittavaksi kolme erilaista.
Matkustusmukavuudesta Airbus mainitsee leveät istuimet, jotka mahdollistavat eri asentojen ottamisen lennon aikana. Lisäksi jokaisella rivillä on oma kokonainen ikkuna, joka lisää ikkunapaikkojen kysyntää.
Osa koneella operoivista lentoyhtiöistä on Airbusin mukaan ottanut käyttöön myös toisen käsimatkatavaran tuonnin sallimisen koneeseen lisämaksusta, koska tarjolla on edelleen tilaa. Samalla yhtiöt saavat siis kaivattuja lisätuottoja. Matkustamon takaosassa on myös liikuntarajoitteisillekin sopiva WC-tila. Sinne mahtuu sisälle suuremmankin apulaitteen kanssa siten, että ovi on mahdollista sulkea. Ennen tätä Toulouseen rakennettua A220-koneen mallia asiakkaat saattoivat tutustua koneeseen ainoastaan Pohjois-Amerikassa eli Kanadan Mirabelissa sekä Yhdysvaltain Alabamassa.
Kaikkiaan Bombardier lensi koelentoja seitsemällä FTV-koneella. Niistä ensimmäinen on nyt siis Toulousessa showroomissa. Muista koneyksilöistä FTV-2 on edelleen käytössä ja FTV-3 on lahjoitettu École Nationale d'Aérotechnique -korkeakoulun opetuskäyttöön. FTV-3, FTV-4 ja FTV-5 on poistettu käytöstä ja niiden osalta lopullinen ratkaisu on vielä kesken. Kaksi viimeisin koelentokonetta eli FTV-7 ja FTV-8 ovat suurempia CS300 -koneita ja ne ovat edelleen käytössä koelentokoneina.
Airbusilta on usein tiedusteltu tuleeko nykyisestä A220-koneesta myös pidemmäksi venytettyä mallia. Airbus toteaa koneessa olevan paljon potentiaalia ja mahdolliset uudet teknologia ja asiakaspalautteet ratkaisevat tämänkin vaihtoehdon tulevaisuuden aikanaan. Vuonna 2020 koneen kehittänyt Bombardier luopui kokonaan lentokoneohjelman omistuksesta ja päävastuun otti Airbus. Nykyisen Airbus A220 nimensä konetyyppi sai jo vuonna 2018 Bombardierin ja Airbusin yhteistyön alkajaisiksi.
A220 kuluttaa 25 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin samaa kokoluokkaa olevat edellisen sukupolven konetyypit. Myynti on Airbusin mukaan ollut kovaa ja tilauskirjassa on sopimukset 649 A220-koneesta 25 eri asiakkaalta.
Airbus esitteli A220-100 ja A220-300 -koneiden rinnalle lokakuussa 2020 myös ACJ TwoTwenty (220) eli liikesuihkukoneversion (Airbus Corporate Jet). Niistä ensimmäiset ovat jo tuotannossa Kanadan Mirabelissa.
Nähtäväksi jää onko A220 aikanaan myös uusi konetyyppi Finnairin laivastoon, kun uusia koneita aikanaan hankitaan. Lue myös:
|
|||