Bombardier CS100 FTV-1 -koelentokone muuntui Toulousessa A220 -koneiden matkustamoesittelyyn

FT_A220_ulkoa_1Airbus on muokannut ensimmäisenä lentäneestä Bombardier CS100 FTV-1 -koelentokoneesta Airbus A220 -koneen matkustamovaihtoehtoja esittelevän mallin Toulousessa sijaitsevaan Airbus Airspace Customer Showroomiin.


FT_A220_ulkoa_2Airbusin matkustamoiden markkinoinnista vastaava johtaja Christine De Gagne esitteli uuden A220-mockupin medialle virtuaalisesti 27. toukokuuta.

Uusi Airbus A220 -koneen matkustamoesittelymalli täydentää Airbusin showroomia aiempien A330, A350 ja A380 sekä A320 -koneiden vastaavien mallien kanssa.

Matkustamomalleissa lentokoneita ostavat asiakkaat pääsevät näkemään valaistusta, istuimia ja värimaailmaa visuaalisesti ja kokeilemaan niitä myös fyysisesti. Nyt koronapandemian aikana esittelyjä on tosin tehty pääasiassa virtuaalisesti 360-astetta kuvaavan kameran avustuksella. A220-mallissa esillä oleva matkustamo on jo tuotannossa oleva vaihtoehto ja siten siis asiakkaiden valittavana.

Tarvittaessa onnistuu myös A220-koneen ohjaamon toimintojen esittely, sillä sekin on sisällytetty tähän uuteen malliin.

Asiakkaille on tarjolla monia erilaisia vaihtoehtoja ja tällä hetkellä tyyppihyväksyttyjä vaihtoehtoja A220-koneisiin on esimerkiksi istuimista kahdeksaa eri versiota ja matkustamoviihde- eli IFE-järjestelmiäkin on valittavaksi kolme erilaista.

FT_A220_cabin_3Airbus A220 -koneen avara matkustamo on myös valoisa, kun suurista 11x16-tuumaisista ikkunoista tulvii sisään paljon luonnonvaloa. Juuri suurten ikkunoiden ansiosta A220 on saanut lisänimen Baby350.

Matkustusmukavuudesta Airbus mainitsee leveät istuimet, jotka mahdollistavat eri asentojen ottamisen lennon aikana. Lisäksi jokaisella rivillä on oma kokonainen ikkuna, joka lisää ikkunapaikkojen kysyntää.

FT_A220_cabin_2Oman osansa matkustusmukavuudesta on tuovat myös suuret matkatavarahyllyt, jotka mahdollistavat kaikille lentolaukun, takin ja jopa duty free -ostosten sijoittamisen sinne.

Osa koneella operoivista lentoyhtiöistä on Airbusin mukaan ottanut käyttöön myös toisen käsimatkatavaran tuonnin sallimisen koneeseen lisämaksusta, koska tarjolla on edelleen tilaa. Samalla yhtiöt saavat siis kaivattuja lisätuottoja.

Matkustamon takaosassa on myös liikuntarajoitteisillekin sopiva WC-tila. Sinne mahtuu sisälle suuremmankin apulaitteen kanssa siten, että ovi on mahdollista sulkea.

Ennen tätä Toulouseen rakennettua A220-koneen mallia asiakkaat saattoivat tutustua koneeseen ainoastaan Pohjois-Amerikassa eli Kanadan Mirabelissa sekä Yhdysvaltain Alabamassa.


Kolme seisemästä Bombardierin koelentokoneesta lentää yhä - A220 asiakkaiden suosikki

FT_A220_cabin_1Toulouseen sijoitettu uusi A220-malli rakennettiin Bombardier CS100 FTV-1 -koneesta (Flight Test Vehicle). Kyseinen kone suoritti konetyypin ensilennon 16. syyskuuta 2013. Siten hanke tallentaa samalla kanadalaista ilmailuhistoriaa.

Kaikkiaan Bombardier lensi koelentoja seitsemällä FTV-koneella. Niistä ensimmäinen on nyt siis Toulousessa showroomissa.  Muista koneyksilöistä FTV-2 on edelleen käytössä ja FTV-3 on lahjoitettu École Nationale d'Aérotechnique -korkeakoulun opetuskäyttöön. FTV-3, FTV-4 ja FTV-5 on poistettu käytöstä ja niiden osalta lopullinen ratkaisu on vielä kesken. Kaksi viimeisin koelentokonetta eli FTV-7 ja FTV-8 ovat suurempia CS300 -koneita ja ne ovat edelleen käytössä koelentokoneina.

CS1_1st_flight_3Vaikka sarjavalmistus ja koneiden toimitukset ovat jatkuneet jo noin viitisen vuotta kehitetään konetyyppiä edelleen ja niitä varten tarvitaan myös koelentoja.

Airbusilta on usein tiedusteltu tuleeko nykyisestä A220-koneesta myös pidemmäksi venytettyä mallia. Airbus toteaa koneessa olevan paljon potentiaalia ja mahdolliset uudet teknologia ja asiakaspalautteet ratkaisevat tämänkin vaihtoehdon tulevaisuuden aikanaan.

Vuonna 2020 koneen kehittänyt Bombardier luopui kokonaan lentokoneohjelman omistuksesta ja päävastuun otti Airbus. Nykyisen Airbus A220 nimensä konetyyppi sai jo vuonna 2018 Bombardierin ja Airbusin yhteistyön alkajaisiksi.

IMG_20180710_133857A220 on myynyt hyvin ja lentoyhtiöt ovat arvostaneet koneen taloudellisuutta, jolla on ollut suuri rooli nykyisen pandemiankin aikana, kun matkustajamäärät ovat vähissä.

A220 kuluttaa 25 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin samaa kokoluokkaa olevat edellisen sukupolven konetyypit.

Myynti on Airbusin mukaan ollut kovaa ja tilauskirjassa on sopimukset 649 A220-koneesta 25 eri asiakkaalta.

A220ACJ_runkoToimitettuja koneita on jo noin 150 ja koneilla lentää yhdeksän asiakasta 425 reitillä ympäri maailmaa. Nykyisiä operaattoreita ovat Swiss, airBaltic, Air Canada, Delta Air Lines, Air Manas, JetBlue, Air Tanzania, Korean Air ja Egypt Air.

Airbus esitteli A220-100 ja A220-300 -koneiden rinnalle lokakuussa 2020 myös ACJ TwoTwenty (220) eli liikesuihkukoneversion (Airbus Corporate Jet). Niistä ensimmäiset ovat jo tuotannossa Kanadan Mirabelissa.

IMG_20180710_133924Ensimmäinen ACJ TwoTwenty -liikesuihkukone on määrä toimittaa Comlux Aviationin käyttöön alkuvuodesta 2023.

Nähtäväksi jää onko A220 aikanaan myös uusi konetyyppi Finnairin laivastoon, kun uusia koneita aikanaan hankitaan.

Lue myös: