British Airwaysin jumbojetti valjastetaan tutkimaan ilmakehän tuhkapitoisuuksia

BA_tailEnglannin ilmatieteenlaitoksen Met Officen ja NERC:n (Natural Environment Research Council) kehittämä ilmakehän tuhkapitoisuuksia havaitseva ZEUS-sensori asennetaan British Airwaysin Boeing 747-koneeseen. Lentoja koneella tehdään vuoden ajan.

Islannin vuoden 2010 lentoliikenteen seisauttaneen tuhkapilven jälkeen Met Officen ja NERC:n tiedemiehet ovat kehittäneet prototyypin, joka havaitsee ilmakehästä pienetkin tuhkapitoisuudet. Aikanaan tämä tutkimus voi tukea tuhkaennusteita ja auttaa lentoyhtiöitä suunnittelemaan operaationsa entistä paremmin.

Zeus-prototyyppi käyttää mittauksissaan staattista sähköä havaitakseen pieniä tuhkapitoisuuksia. Laite on asennettu British Airwaysin Boeing 747-koneeseen ja tiedot ensimmäisen lennon osalta on jo siirretty tutkijoiden käyttöön. Kone jatkaa lentoja Zeuksen kanssa vuoden verran kaukolennoilla ympäri maailman.

Uuden sensorin aikaisempi prototyyppi on ollut asennettuna myös Flybe:n Dash 8- Q400 potkuriturbiinikoneeseen vuodesta 2012 lähtien. Sen avulla Euroopan taivaalta on kerätty taustadataa uusia mittauksia varten.

Zeuksen lennon aikana keräämiä tietoja verrataan lentotietoihin sisältäen säätiedot, nopeuden, korkeuden ja paikan. Niiden avulla tiedemiehet odottavat rakentavansa mallin vulkaanisen tuhkan leviämisestä. Tiedoista uskotaan olevan apua myös koneen moottoreiden ja järjestelmien jälkitarkastuksiin.

Englannin ilmatieteenlaitos Met Office on asiantuntija lentosääennusteissa. Se vetää myös VAAC (Volcanic Ash Advisory Center) Lontoota, joka on yksi maailman kaikkiaan yhdeksästä VAAC:sta. NERC on puolestaan johtava yksityisen tutkimuksen, koulutuksen ja innovaatioiden rahoittaja Englannissa ympäristöasioissa.

 Lue myös: