Carbon-A350 XWB ulos maalaamosta

a350_carbon_net_airbusAirbusin kolmas A350 XWB -testikone MSN2 (F-WWCF) rullasi ulos maalaamosta Toulousessa torstaina 2. tammikuuta. Lentokoneeseen on ensimmäistä kertaa asennettu täysimittainen matkustamo testilennoille ja sen mittalaitevarustus on kahta aiemmin valmistunutta konetta kevyempi. MSN2:ssa on näyttävä Carbon-livery.

MNS2 on myös ensimmäinen A350-kone, jossa kuljetetaan matkustajia route proving -lennoilla myöhemmin tänä vuonna. Ne osoittavat tyyppihyväksynnän myöntäville viranomaisilla koneen toimivan moitteettomasti oikeissa lentokentäoloissa muun liikenteen seassa.

a350_carbon2_net_airbusMSN2-koneeseen on maalattu hiilikuiturakennetta kuvaava teema, joka kertoo kehittyneiden komposiittimateriaalien käytöstä uudessa konetyypissä.

Komposiittien määrä Airbusin lentokoneissa on kasvanut asteittain aina vuodesta 1982, jolloin A310-kone tuli markkinoille. Uuden A350 XWB:n rungosta 53 prosenttia on hiilikuituvahvisteista polymeeriä.

A350-900_airbusMSN004-kone valmistuu helmikuussa 2014 ja sen tehtäväksi on määritetty melu- ja avioniikkakokeet. Viimeinen koelento-ohjelmaan rakennettava A350 XWB MSN005 on toinen matkustamolla varustettu koneyksilö.

A350 XWB -koneet tulevat käyttöön suunnitelmien mukaan tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä. Myös Finnair kuuluu konetyyppiä tilanneisiin yhtiöihin.

Yhtiö oli A350-koneen kokonaan uudistetun XWB-version ensimmäinen tilaaja. FInnair vastaanottaa MSN18-koneen vuoden 2015 lopussa ensimmäisenä eurooppalaisena operaattorina. Finnair on tilannut kaikkiaan 11 A350 XWB -konetta.

 

Lue myös: