Dreamlinereiden maadoitus kasvattaa Boeingin kustannuksia päivittäin. Lentokonevalmistajan mukaan akkuongelman ratkaisun löytämisessä on tapahtunut edistymistä. Sadat asiantuntijat tekevät Boeingin mukaan työtä tehdään kellon ympäri, jotta koneet saataisiin takaisin taivaalle. Lentoyhtiöt ovat kuitenkin poistaneet Dreamlinerit liikenneohjelmastaan jo useiden kuukausien ajaksi. Boeingin raportoidaan tehneen FAA:lle ehdotuksen Litium-ioni akkujen muutoksesta, jonka myötä akkujen eristeitä parannettaisiin. Keraamisen lisäeristyksen asentamisella akkujen kennoston väleihin pitäisi auttaa lämmönjohtamisessa ja estää epästabiilin termisen "thermal runaway"-ilmiön syntyminen. FAA:n johtajan Ray LaHoodin mukaan Boeingin Dreamliner saa palata taivaalle vasta, kun se on tuhat prosenttisesti turvallinen. Ongelmaan tarvitaan parempi ja pysyvä ratkaisu eikä pelkkä palon ja savukaasujen hallinta riitä vakuuttamaan suurta yleisöä. Mahdollisen uuden Litium-ioni-teknologian akkujen korvaamisesta perinteiseillä teknologialla ei ole kerrottu julkisuuteen. Eurooppalaisvalmistaja Airbus aikoo hakea omalle A350 XWB-koneelleen tyyppihyväksyntää myös perinteisellä akkutyypillä. Kustannukset kasvavat päivittäin Lentoyhtiöt raportoivat ottavansa Dreamlinerit pois liikenneohjelmasta kuukausien ajaksi. Yhdysvaltalaisoperaattori Continental on ilmoittanut ottaneensa Dreamlinerin pois aikatauluistaan kesäkuun alkuun saakka. Ainoan poikkeuksen tekee toukokuussa avattava uusi reitti Denveristä Tokioon ja se on määrä lentää Dreamlinerilla. Dreamlinerin ainoa eurooppalaisoperaattori LOT on ilmoittanut Boeingille ettei se jatka Dreamliner lentojaan ennen lokakuuta. Yhtiö aikoo myös hakea konevalmistajalta suuria korvauksia. Dreamliner-ohjelman avausasiakas All Nippon Airways puolestaan on ottanut konetyypin pois liikenneohjelmasta toukokuun loppuun saakka. Yhtiö on 17 koneen laivastolla suurin Dreamliner asiakas. Toinen suurasiakas JAL on toistaiseksi ilmoittanut Dreamliner-lentojen peruutuksista maaliskuun loppuun saakka. Boeingin kustannukset kasvavat miljoonilla dollareilla päivässä Dreamliner-laivaston maadoitusten myötä. Kaikki Boeingin 787 Dreamlinerit laitettiin maailmanlaajuiseen lentokieltoon 16. tammikuuta All Nippon Airwaysin akkupalon ja JAL:n savuavan akun takia.
|
|||