FAA laajensi odotetusti Boeing 737 MAX 9 -koneiden ovitulppatarkastukset koskemaan myös Boeing 737-900ER -koneita. Kyseessä on varotoimenpide lentokonetyyppien samankaltaisuuksien takia. Lentoposti.fi kertoi jo tammikuun alussa samanlaisten oviratkaisun olevan käytössä myös Boeing 737-900 -koneissa. Osassa niistäkin on käytössä oven sijaan ovitulppa. FAA kertoi 21. tammikuuta lisäävänsä turvallisuutta ja suosittavansa 737-900ER -koneiden käyttäjiä tarkastamaan ovitulpparatkaisuiden kiinnikkeet visuaalisesti. 737-900ER -koneissa tulee tarkistaa ensitilassa neljän kiinnikkeen kunto, jotka pitävät tulppaa kiinni lentokoneen rungossa. Kyseinen Boeing 737 -koneen versio ei ole MAX-sarjaa, mutta siinä on samanlainen ovitulpparatkaisu, mikäli hätäpoistumistieovea ei ole asennettu (Lentoposti.fi kertoi samankaltaisuudesta uutisessaan 6.1.:FAA kieltää lennot Boeing 737 MAX 9 -koneilla - Alaska Airlines palautti osan koneistaan jo taivaalle). Operaattorit ovat jo aiemmin tarkastaneet 737-900ER -koneidensa ovitulppien kiinnityksiä omaehtoisesti Alaska Airlinesin Boeing 737 MAX 9 -koneelle tapahtuneen lento-onnettomuuden jälkeen. Ne ovat raportoineet tehneensä löydöksiä kiinnikkeistä. Tarkemmin näitä löydöksiä ei julkistettu. FAA kertoi aiemmin 17. tammikuuta, että vaaditut tarkastukset oli suoritettu 40 ensimmäisen Boeing 737 MAX 9 -koneen osalta. Kaikkiaan tämän 737-version koneita on lentokiellossa 171 kappaletta. FAA arvioi tarkastuksissa tehdyt havainnot, joiden perusteella se antaa määräykset koskien lopullisia tarkastus- ja huolto-ohjeita. Kaikki ovitulpalla varustetut Boeing 737 MAX 9 -koneet ovat lentokiellossa, kunnes FAA antaa lopulliset toimintaohjeet ja niiden mukaiset työt on suoritettu. Aikataulun Boeing 737 MAX 9 -koneiden lentokelpoisuuden palauttamiseksi määrittää vain ja ainoastaan lentomatkustajien turvallisuus. Asiassa ei FAA:n mukaan ole lainkaan aikapainetta. Lue myös:
|
|||