Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA on antanut lentoyhtiöille väliaikaisen suosituksen varmistamaan, että ohjaamossa olisi aina yhden lentäjän lisäksi myös toinen miehistön jäsen. EASA toivoo lentoyhtiöiden arvioivan uudelleen turvallisuusriskejä, jotka liittyvät lentäjien poistumiseen ohjaamosta operatiivisista tai fysiologista tarpeista johtuen lennon ei kriittisissä vaiheissa. "Vaikka suremme vielä turman uhreja, teemme samalla kaikkemme parantaaksemme matkustajien ja miehistön turvallisuutta", sanoi EASA:n johtaja Patrick Ky. EASA antaa suosituksen perustuen nykyisiin tietoihin, joita on saatu selville Germanwingsin lennon 4U9525 dramaattisista tapahtumista. Tutkinta on yhä kesken Ranskan onnettomuustutkinnasta vastaavalla BEA:lla. Viranomainen julkisti 27. maaliskuuta SIB 2015-04 turvallisuustiedotteen koskien ohjaamoon pääseviä henkilöitä. Sen mukaan operaattoreiden tulisi ottaa käyttöön menetelmät, jotka vaativat ohjaamoon yhden lentäjän lisäksi aina vähintään toisen miehistön jäsenen. Vaihtoehtona ovat myös muut vastaavat toimet, joilla ohjaamon turvallisuus voidaan taata. Kyseinen toimintapa on ollut käytössä jo aiemmin Yhdysvalloissa. Germanwingsin tapahtumien seurauksena useat eurooppalaisyhtiöt ovat ilmoittaneet ottavansa tämän uuden suosituksen käytännökseen. Lufthansa konsernin lentoyhtiöiden lisäksi suositusta aikovat noudattaa ainakin AirBaltic, Airberlin, Easyjet, Norwegian ja SAS. Kanadassa samaisen käytönnön ovat ottaneet käyttöön Air Canada ja WestJet. EASA pyytää kansallisia viranomaisia varmistamaan, että kansalliset lentoyhtiöt saavat tiedot tästä turvallisuussuosituksesta. Suomessa lentoyhtiöitä tiedottaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Suomalaisia matkustajaliikenneoperaattoreita ovat Finnairin lisäksi mm. Flybe Finland, Jettime ja Blue1. Suositusta voidaan muuttaa uusien tutkinnassa ilmenevien tietojen mukaisesti. Lue myös:
|
|||