Sveitsistä saatujen tietojen mukaan kone olisi jatkamassa maanantaina kohti Zürichiä, jossa toimii yksi uusimmista E2-operaattoreista eli Helvetic Airways. Embraerin uusien E-jettien suurinta versiota esitellään maanantaina 24. helmikuuta asiakkaille Suomessa. Potentiaalinen asiakas on Finnair, jonka osaomistusyhtiö Norra lentää Embraer E190 -koneilla.
Esittelylennolle Finnairin ja Norran edustajien kanssa noussut ja suorituskykyään esitellyt Embraer E195-E2 ei kevyenä mitannut kovin montaa sataa metriä kiitotietä ennen kuin nokkapyörä oli jo ilmassa.
Finnair toteaa, että lentokonevalmistajat esittelevät jatkuvasti erilaisia konetyyppivaihtoehtoja lentoyhtiöille ja tälläkin kertaa kyse on sellaisesta esittelystä. E2-koneiden siiven ja korkeusvakaajan aerodynamiikkaa on parannettu, laippajärjestelmä on uusi ja koneissa on myös täysi Fly-By-Wire -ohjaus. Uudistuksia ovat tehty myös laskutelinejärjestelmään kone on saanut uudet Pratt & Whitney PurePower -moottorit.
E195-E2 -koneen maksimi lentoonlähtöpaino (MTOW) on 61500 kg ja maksimi hyötykuorma on 16150 kg. Polttoainetta tankkeihin voidaan ottaa 13690 kg. Maksimi matkalentonopeus on 0,82 Machia ja lakikorkeus 41 000 jalkaa. Embraer julkisti uuden E-jet E2 -ohjelman vuonna 2013. Koneperheeseen kuuluvat E175-E2. E190-E2 ja E195-E2 -koneet.
Valmistaja markkinoi E2-koneitaan maailman puhtaimmiksi ja hiljaisimmiksi. Uudessa E195-E2 -koneessa on kolme lisäriviä matkustajaistuimia verrattuna aiempaan E195-koneeseen. Kaksiluokkaisessa matkustamossa istuimia voi olla 120 ja yhdessä luokassa jo 146. Pienimmän koneversion eli E175-E2:n paikkamäärä on 80-90.
Matkustajaistuimet ovat 2+2 konfiguraatiossa eli sitä monien mielestä ikävää keskipenkkiä ei ole tarjolla. Business-luokan istuimet saa taittumaan myös lepoasentoon. Matkustusmukavuutta voi lisätä myös virtapistokkein ja tarjolla myös wifi-yhteys internetiin.
Embraer E2-koneita on nähty jo viime vuosina Finnairin lennoilla, kun norjalainen Widerøe on lentänyt pienemmillä E190-E2 -koneilla Finnairin lentoja kahdella reitillä Norjaan.
Kapearunkolaivastouudistus käynnissä
Finnair on ollut alkuvuodesta 2014 lähtien lentänyt ainoastaan Airbus-koneilla, mutta yhtiö omistaa myös Nordic Regional Airlinesin eli Norran nykyisin operoimat Embraer-koneet. Samalla mahdollisesti hankitaan koneita myös osaomistusyhtiö Norran käyttöön. Norra ja sen edeltäjä Flybe Finland ovat operoineet Finnairin omistamilla Embraer -koneilla vuodesta 2012 lähtien.
Nykyisin Norran laivastossa on 12 E190-konetta sekä 12 ATR 72-500 -konetta. Keväällä 2019 Finnair on tutustunut Helsinki-Vantaalla myös Swissin Airbus A220-100 -koneeseen Vuonna 2016 konetyypin suuremman version C series CS 300 (nykyinen A220-300) -koelentokone oli esiteltävänä Helsinki-Vantaalla.
Päivitys kello 14.25: Lisätty kuvia esittelylennolle lähdöstä ja saapumisesta sekä tiedot lennon reitistä ja pituudesta. Lue myös:
|
|||