Portugalin ilmavoimien Força Aérea Portuguesan ensimmäinen Embraer KC-390 -monitoimikuljetuskone laskeutui Bejan lentotukikohtaan iltapäivällä 19. lokakuuta. Transatlanttinen siirtolento Brasiliasta Portugaliin oli koneyksilön ensimmäinen operatiivinen tehtävä. Kyseessä on ensimmäisen Nato-standardin mukaisessa kokoonpanossa olevan KC-390 -koneen toimitus sekä ensimmäinen konetyypin käyttöönotto Brasilian ulkopuolella. Portugalin ilmavoimat on ensimmäinen Natomaa, joka on vastaanottanut brasilialaisen Embraerin valmistaman KC-390 Millenium -monitoimikuljetuskoneen, joka on ottanut vahvaa jalansijaa Euroopassa C-130 Hercules -kuljetuskoneiden korvaajana. Siirtolento Atlantin yli ja laskeutuminen Bejaan 19. lokakuuta tarkoitti uuden kuljetuskonetyypin operatiivista käyttöönottoa. Virallinen käyttöönottoseremonia pidettiin Embraerin tehtailla Brasilian Gavião Peixotosta jo 16. lokakuuta. Nyt KC-390 Millenium on osa Portugalin ilmavoimien suorituskykyjä. Kuljetuskoneita operoi Bejan lentotukikohdasta 506. laivue Rinocerontes. Portugalin ilmavoimat korvaa uusilla kuljetuskoneilla ikääntyneen Lockheed C-130 Hercules -laivaston. Portugalin ilmavoimilla on lisäksi käytössä myös CASA C-295M -kuljetuskoneita. KC-390 täyttää Portugalin kansallisen ilmailuviranomaisen AAN:n (Autoridade Aeronáutica Nacional) vaatimukset, jonka lisäksi koneeseen on integroitu Nato-standardin mukainen varustus. Näitä varten konetyypillä lennettiin laaja koelento-ohjelma Portugalissa yhteistyössä Embraerin, huoltopalveluja tarjoavan OGMA:n ja Portugalin ilmavoimien kanssa. Portugalin lisäksi uutta monitoimikuljetuskonetta ovat tilanneet Embraerin kotimaa Brasilia sekä Unkari. Kuljetuskoneen ovat valinneet myös Alankomaat, Itävalta ja Tshekki. Yksi potentiaalinen asiakas on Ruotsi, sillä Saab on mukana kehittämässä konetyyppiä sopivaksi mm. Ruotsin ilmavoimien käyttöä ajatellen. Embraer on esitellyt C-390 -konetta syyskuussa 2022 myös Suomessa. Embraer C-390 Millenium - siviili- ja sotilaskäyttöön Embraer markkinoi C-390 -konetta erityisesti Lockheed Martin C-130 Hercules -kuljetuskoneiden suihkumoottoroituna korvaajana. Tämän ylätasoisen kuljetuskoneen voimanlähteenä on kaksi IAE V2500-E5 -suihkumoottoria, jotka mahdollistavat 470 solmun nopeuden ja pitkän toimintamatkan. C-390 voi operoida myös päällystämättömiltä lentopaikoilta kuten pelloilta ja sorakentiltä. C-390 on suurin lentokone, jonka Brasilian ilmailuteollisuus on koskaan valmistanut. Koneella on pituutta 35,2 metriä ja sen siipien kärkiväli 35,05 metriä. Monikäyttöiseen 18,5 metriä pitkään ja matalimmillaan 2,96 metriseen rahtiruumaan voidaan asentaa esimerkiksi seitsemän 463L-pallettia tai 74 paaripaikkaa ja mukana on kahdeksan hoitohenkilökuntaan kuuluvaa miehistön jäsentä. Sotilaita kyytiin mahtuisi varusteineen 80. Koneen maksimi rahdinkuljetuskapasiteetti on 26 tonnia. Mannertenvälisen toimintakyvyn tarjoava C-390 -monitoimikuljetuskone soveltuu laajasti erilaisiin strategisiin ja taktisiin kuljetustehtäviin niin siviili- kuin sotilaskäytössä. Se soveltuu joukkojen, ajoneuvojen sekä rahdin kuljettamiseen, mutta myös laskuvarjojoukkojen ja rahdin pudotukseen. C-390 -monitoimikuljetuskone mahdollistaa myös ilmatankkauskyvyn, jonka lisäksi se voi ottaa polttoainetta toisesta C-390 -koneesta. Ilmatankkerina C-390 on yhteensopiva ns. letku ja kori -menetelmää (Probe and Drogue) käyttävien hävittäjätyyppien kanssa. Ilmatankkauskontaktihyväksynnän C-390 -koneen kanssa on saanut jo moni hävittäjätyyppi. Uusimpana suorituskykynä mukana on myös maasto- ja metsäpalojen sammutuskyky. Kuljetuskoneen ruumaan voidaan asentaa modulaarinen MAFFS II -palonsammutusjärjestelmä (Modular Airborne Fire Fighting System), jonka 11 300 litran vetoisen säiliön vesimassa voidaan pudottaa tarkasti maastopalokohteeseen. Lue myös:
|
|||