Ruotsi otti aiesopimuksella merkittävän askeleen kohti nykyisten TP 84 Hercules (C-130H Hercules) -kuljetuskoneiden korvaamista uusilla Embraer C-390 Millenium -monitoimikuljetuskoneilla. Taustalla on Saabin ja Embraerin keväällä 2023 aloittama yhteistyö C-390 Milleniumin kehittämiseksi Ruotsin taktisiin ilmakuljetustarpeisiin. Ruotsin puolustusministeri Pål Jonson allekirjoitti puolustusministerien tapaamisessa Brasiliassa aiesopimuksen laajennetusta yhteistyöstä maiden välisissä ilmailuhankkeissa eli hävittäjähankkeiden lisäksi nyt myös kuljetuskoneiden osalta. Käytännössä tämä merkitsee alkua hankkeelle, jossa Ruotsi hankkii Embraer C-390 Millenium -monitoimikuljetuskoneita korvaamaan maan puolustusvoimien nykyisen kaluston suorituskyky. Ruotsissa käynnistettiin vuonna 2023 uusi selvitystyö maan ilmakuljetuskyvyn kehittämisestä. Tuolloin Saab ja aloittivat yhteistyön, jossa taktisesta C-390 Millenium -monitoimikuljetuskoneesta kehitetään entistä parempi versio, joka soveltuisi myös pohjoisiin olosuhteisiin. "Voimme ottaa pitkään odotetun askeleen ja aloittaa prosessin nykyisten kuljetuskoneidemme korvaamisesta C-390 -illmakuljetusjärjestelmällä. Nyt voimme aloittaa työn varmistaaksemme operatiiviset tarpeet ja pitkän aikavälin taktisen ilmakuljetuskyvyn", sanoi Ruotsin puolustusvoimien esikuntapäällikkö kenraaliluutnantti Carl-Johan Edström. Ruotsin nykyinen TP84 Hercules -kalusto on jo elinkaarensa loppuvaiheilla ja sillä on käytettävyysongelmia. Koneet ovat palvelleet puolustusvoimia jo yli 50 vuotta ja korvaushankkeen varsinaista käynnistymistä on odotettu jo pitkään. Embraer on markkinoinut C-390 -konetta erityisesti Lockheed Martin C-130 Hercules -kuljetuskoneiden suorituskykyisenä ja suihkumoottoroituna korvaajana. Pitkän aikavälin ratkaisuksi C-390 on erittäin hyvä alusta, jolla on merkittävä kehityspotentiaali. Nyt keskitymme saamaan tämän kuljetuskyvyn käyttöömme mahdollisimman nopealla aikataululla", sanoi Ruotsin ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Jonas Wikman. Embraer C-390 Millenium on suurin lentokone, jonka Brasilian ilmailuteollisuus on koskaan valmistanut. Koneella on pituutta 35,2 metriä ja sen siipien kärkiväli 35,05 metriä. Monikäyttöiseen 18,5 metriä pitkään ja matalimmillaan 2,96 metriseen rahtiruumaan voidaan kuormata esimerkiksi seitsemän 463L-pallettia tai 74 paaripaikkaa ja kahdeksan hoitohenkilökuntaan kuuluvaa miehistön jäsentä. Sotilaita kyytiin mahtuisi varusteineen 80. Koneen maksimi rahdinkuljetuskapasiteetti on 26 tonnia. Kuljetuskoneen voimanlähteenä on kaksi IAE V2500-E5 -suihkumoottoria, jotka mahdollistavat 470 solmun nopeuden ja pitkän toimintamatkan. C-390 voi operoida myös päällystämättömiltä lentopaikoilta. C-390 -monitoimikuljetuskone mahdollistaa myös ilmatankkauskyvyn, jonka lisäksi se voi ottaa polttoainetta toisesta C-390 -koneesta. Ilmatankkerina C-390 on yhteensopiva ns. letku ja kori -menetelmää (probe and drogue) käyttävien hävittäjätyyppien kanssa. Uusimpana suorituskykynä mukana on myös maasto- ja metsäpalojen sammutuskyky. Embraerin monitoimikuljetuskoneohjelmalla on kuusi vahvistettua asiakasta. Brasilia on tilannut 28 C-390 -konetta, Unkari kaksi, Portugali viisi, Alankomaat viisi, Itävalta neljä ja Tshekki kaksi. Aiesopimuksia C-390 -tilauksista on solmittu lisäksi ainakin Argentinan, Chilen ja Kolumbian. Myös Etelä-Korean on valinnut C-390 -koneet. Suomenkin Puolustusvoimat on tutustunut Embraer C-390 -monitoimikuljetuskoneeseen syyskuussa 2022, jolloin konetta esiteltiin Pirkkalassa. Vierailussa oli kyse normaalista tiedonvaihdosta ja markkinakartoituksesta koneen valmistajan ja Puolustusvoimien välillä. Kasvanut kansainvälisen harjoittelun määrä on osaltaan lisännyt myös Suomen ilmakuljetuskyvyn tarpeita. Lue myös:
|
|||