Slovakiasta on siis tulossa jälleen yksi Nato-maa, joka on päätynyt C-390 Millenium -monitoimikuljetuskoneisiin. Aiemmin saman päätöksen ovat tehneet Ruotsi, Alankomaat, Itävalta, Tshekki, Unkari ja Portugali. Kaksi viimeisintä on myös jo vastaanottanut koneita. Aiesopimuksia C-390 -tilauksista on solmittu lisäksi ainakin Argentiinan, Chilen ja Kolumbian kanssa. Myös Etelä-Korea on valinnut C-390 -koneet. Slovakia aloittaa nyt virallisen hankintamenettelyn ostaakseen kolme C-390 -konetta. Embraerin mukaan sopimus olisi määrä solmia tammikuussa 2025. Slovakian ilmavoimien nykyisenä ilmakuljetuskykynä toimivat Alenia C-27J Spartan ja Let L-410 Turbolet -kuljetuskoneet.
Embraer C-390 Millenium on suurin lentokone, jonka Brasilian ilmailuteollisuus on koskaan valmistanut. Koneella on pituutta 35,2 metriä ja sen siipien kärkiväli 35,05 metriä. Monikäyttöiseen 18,5 metriä pitkään ja matalimmillaan 2,96 metriseen rahtiruumaan voidaan kuormata esimerkiksi seitsemän 463L-pallettia tai 74 paaripaikkaa ja kahdeksan hoitohenkilökuntaan kuuluvaa miehistön jäsentä. Sotilaita kyytiin mahtuisi varusteineen 80. Koneen maksimi rahdinkuljetuskapasiteetti on 26 tonnia.
C-390 -monitoimikuljetuskone mahdollistaa myös ilmatankkauskyvyn, jonka lisäksi se voi ottaa polttoainetta toisesta C-390 -koneesta. Ilmatankkerina C-390 on yhteensopiva ns. letku ja kori -menetelmää (probe and drogue) käyttävien hävittäjätyyppien kanssa. Uusimpana suorituskykynä mukana on myös maasto- ja metsäpalojen sammutuskyky. Suomenkin Puolustusvoimat on tutustunut Embraer C-390 -monitoimikuljetuskoneeseen syyskuussa 2022, jolloin konetta esiteltiin Pirkkalassa. Vierailussa oli kyse normaalista tiedonvaihdosta ja markkinakartoituksesta koneen valmistajan ja Puolustusvoimien välillä. Kasvanut kansainvälisen harjoittelun määrä on osaltaan lisännyt myös Suomen ilmakuljetuskyvyn tarpeita.
|
|||