Slovakia valitsi Embraer C-390 Millenium -kuljetuskoneet - etenee kolmen koneen hankintaan

Slovak_C390_1Slovakian puolustusministeri Roberto Fico allekirjoitti 10. joulukuuta 2024 aiesopimuksen Brasilian puolustusministerin kanssa maiden välisen puolustusyhteistyön syventämisestä. Brasialissa tehdyn vierailun aikana slovakilaisministeri vahvisti Embraerin C-390 Millenium -monitoimikuljetuskoneen olevan paras vaihtoehto Slovakialle maan tulevaisuuden ilmakuljetuskyvyksi.

Slovakiasta on siis tulossa jälleen yksi Nato-maa, joka on päätynyt C-390 Millenium -monitoimikuljetuskoneisiin. Aiemmin saman päätöksen ovat tehneet Ruotsi, Alankomaat, Itävalta, Tshekki, Unkari ja Portugali. Kaksi viimeisintä on myös jo vastaanottanut koneita. Aiesopimuksia C-390 -tilauksista on solmittu lisäksi ainakin Argentiinan, Chilen ja Kolumbian kanssa. Myös Etelä-Korea on valinnut C-390 -koneet.

Slovakia aloittaa nyt virallisen hankintamenettelyn ostaakseen kolme C-390 -konetta. Embraerin mukaan sopimus olisi määrä solmia tammikuussa 2025.

Slovakian ilmavoimien nykyisenä ilmakuljetuskykynä toimivat Alenia C-27J Spartan ja Let L-410 Turbolet -kuljetuskoneet.

Slovak_C390Brasilian ilmavoimat otti C-390 -kuljetuskoneet käyttöön vuonna 2019 ja Euroopassa Portugalin ilmavoimat on operoinut kalustolla vuodesta 2023 lähtien. Unkari on vastaanottanut ensimmäisen koneensa vuoden 2024 aikana. Embraerin mukaan C-390 -kalustolla on lennetty jo yli 15 500 lentotuntia ja tehtävien suoritusprosentti oli yli 99.

Embraer C-390 Millenium on suurin lentokone, jonka Brasilian ilmailuteollisuus on koskaan valmistanut. Koneella on pituutta 35,2 metriä ja sen siipien kärkiväli 35,05 metriä. Monikäyttöiseen 18,5 metriä pitkään ja matalimmillaan 2,96 metriseen rahtiruumaan voidaan kuormata esimerkiksi seitsemän 463L-pallettia tai 74 paaripaikkaa ja kahdeksan hoitohenkilökuntaan kuuluvaa miehistön jäsentä. Sotilaita kyytiin mahtuisi varusteineen 80. Koneen maksimi rahdinkuljetuskapasiteetti on 26 tonnia.

C390_AARKuljetuskoneen voimanlähteenä on kaksi IAE V2500-E5 -suihkumoottoria, jotka mahdollistavat 470 solmun nopeuden ja pitkän toimintamatkan. C-390 voi operoida myös päällystämättömiltä lentopaikoilta.

C-390 -monitoimikuljetuskone mahdollistaa myös ilmatankkauskyvyn, jonka lisäksi se voi ottaa polttoainetta toisesta C-390 -koneesta. Ilmatankkerina C-390 on yhteensopiva ns. letku ja kori -menetelmää (probe and drogue) käyttävien hävittäjätyyppien kanssa. Uusimpana suorituskykynä mukana on myös maasto- ja metsäpalojen sammutuskyky.

Suomenkin Puolustusvoimat on tutustunut Embraer C-390 -monitoimikuljetuskoneeseen syyskuussa 2022, jolloin konetta esiteltiin Pirkkalassa. Vierailussa oli kyse normaalista tiedonvaihdosta ja markkinakartoituksesta koneen valmistajan ja Puolustusvoimien välillä. Kasvanut kansainvälisen harjoittelun määrä on osaltaan lisännyt myös Suomen ilmakuljetuskyvyn tarpeita.