Ensimmäiset suomalaiset lentoemännät aloittivat toimessaan 75 vuotta sitten - ilmojen tuhattaitureita

M016-10753Suomalaiset lentoemännät ovat huolehtineet matkustamopalvelusta sekä lentojen turvallisuudesta jo 75 vuotta. Ensimmäiset lentoemännät aloittivat uransa 21. kesäkuuta 1947, kun kuusi laajat pääsyvaatimukset läpäissyttä nuorta naista olivat suorittaneet kurssinsa.

21. kesäkuuta 2022 tulee kuluneeksi tasan 75 vuotta siitä, kun suomalaiset lentoemännät aloittivat uransa matkustajakoneissa. Aeron eli nykyisen Finnairin järjestämälle ensimmäiselle lentoemäntäkurssille oli kaikkiaan eri lähteiden mukaan 200-270 hakijaa. Alkutesteistä jatkoon valittiin 35 nuorta naista. Jatkotesteissä oli tuolloin mukana psykofyysiset testit, jotka sisälsivät painekammio- ja ns. pyörivän tuolin testit.

Lopulta ensimmäiselle vuonna 1947 alkaneelle ensimmäiselle lentoemäntäkurssille vallittiin kuusikko: Kaarina Wendelin, Clara Majblom, Eila Merisalo, Inger Möller, Margareta Colliander ja Eila Louhi (otsikkokuva).

A350_matkustamo_tarjoiluaEnsimmäisen kerran matkustamomiehistö työskenteli Aeron lennolla Douglas DC-3 -koneessa 21. kesäkuuta 1947 lennolla Malmin lentokentältä Kemiin.

Aeron ruokatarjoilu sisälsi lentoemännän pajukorista ensivaiheessa vain sakariinilla makeutettua virvoitusjuomaa, mutta pian tarjolla oli myös lihalientä ja piirakka. Vuonna 1948 matkustamossa tarjoiltiin jo kahvia ja viinereitä.

Ensimmäistä virkapukua on kuvattu jopa militaristiseksi, kun siinä oli Aeron pääjohtaja Leonard Grandellin valitsemat leijonapit ja olkatoppaukset. Aero O/Y:n ensimmäisestä virkapuvusta on jälkipolville säilynyt Suomen Ilmailumuseon kokoelmissa ainoastaanBally-avokkaat ja hatussa pidetty kokardi.

BWOT_3Kyseistä yli 20 vuotta käytössä ollutta mallia muokattiin vuosien varrella ajan henkeen sopivaksi eli siirryttiin pikkuhiljaa naisellisempaan ja värikkäämpään suuntaan.

Finnairin nykyinen matkustamohenkilökunnan virkapukumalli on otettu käyttöön vuonna 2011. Asua kuitenkin päivitettiin tämän jälkeen käytännön syistä ja jakuista tehtiin yksivärisiä. Virkapukujen suunnittelussa huomioidaan nykyisin erityisesti ergonomian ja turvallisuuden vaatimukset, mutta myös käyttäjiä on kuunneltu. Nykyiseen virkapukuun kuuluu jälleen tummansininen suikkapäähine kuten kuului myös vuonna 1947.

A321ER_7Suomessa suurimman osan matkustamohenkilökuntaa työllistävät nykyisin Finnair ja sen osaomistusyhtiö Nordic Regional Airlines (Norra). Yhtiöiden palvelukseen hakevilta vaaditaan edelleen 75 vuoden jälkeen erityisesti mm. kielitaitoa sekä sosiaalisia taitoja.

Lentoemännät ovat edelleen ilmojen tuhattaitureita, jotka normaalityönsä ohessa pyrkivät parhaansa mukaan ratkomaan eteensä tulevat hyvinkin erilaiset haasteet monikulttuurisessä työympäristössä ympäri vuorokauden.

Suomen Ilmailumuseon amanuenssi Eijakristina Sumelius bloggasi uuden ammattikunnan synnystä ja suomalaisen lentoemännän virkapuvusta: Kuuluisa kuutonen – Aero O/Y:n ensimmäinen lentoemäntäkurssi vuonna 1947.

YLE: Haaveissa siintää lentoemännän ammatti

Lue myös: