Airbusin Beluga XL -kuljetuskoneen osat alkavat hahmottua, kun ensimmäisen lentämättömän prototyypin rungon osa valmistuu Nantesissa. Konehanke etenee ja edessä on ensimmäisen välisiiven valmistus alkuvuodesta 2016. Lähiaikoina aloitetaan myös muiden koneen komponenttien valmistaminen. Airbusin ulkopuolisista alihankkijoista Espanjassa toimiva Aernnova aloittaa parhaillaan takarungon osien valmistamisen. Beluga XL:n osien valmistamiseen tarvittavat työkuvat on jo toimitettu useille myös muille Airbusin tuotantolaitoksille Nantesissa, Saint Nazairessa, Hampurissa ja Toulousessa sekä usealle muulle kumppanille. Niiden avulla nykyisen A330-200F -rahtikoneen design siirtyy uuden kuljetuskoneen osien valmistukseen. Valmistelevat työt vievät Beluga XL -ohjelmaa kohti alkuvuodesta 2017 alkavaa loppukokoonpanoa. Uuden kuljetuskoneen tuotantoon tähtäävä ohjelma aloitettiin marraskuussa 2014. Beluga XL perustuu Airbus A330-200F -rahtikoneeseen ja sen voimanlähteiksi tulee kaksi Rolls Royce Trent 700 -moottoria. Suuremman koneen avulla pyritään vastaamaan A350 XWB -ohjelman tuotantonopeuden noston ja sen aiheuttaman logistiikkatarpeen kasvuun. Viisi valmistettavaa Beluga XL -kuljetuskonetta tuovat 30 prosentin kapasiteettilisäyksen nykytilanteeseen. Ensimmäinen Beluga XL on määrä ottaa käytöön vuoden 2019 aikana. Kuljetuskonelaivastoa operoi Airbusin tytäryhtiö ATI (Airbus Transport International). Lue myös:
|
|||