Embraerin ensimmäinen toisen sukupolven E-jet E190-E2 -matkustajakone esitellään rollout-tilaisuudessa helmikuussa 2016. Lähes kahden miljardin dollarin projekti toisen sukupolven E-jetin kehittämiseksi alkoi kesäkuussa 2013. Embraer E190-E2 esitellään brasilialaisvalmistajan tehtailla São José dos Camposissa 25. helmikuuta 2016. Ensilento on suunniteltu vuoden 2016 jälkimmäiselle puolikkaalle ja käyttöönoton on määrä tapahtuva vuoden 2018 aikana. Toiset kaksi uuden sukupolven E-jettiä E195-E2 ja E175-E2 tulevat käyttöön vuosina 2019 ja 2020. Embraer E2 -ohjelma aloitettiin kesäkuussa 2013. Investoinnin arvo on noin 1,7 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Uudessa versiossa on Pratt & Whitney PurePower GTF -moottorit. Pienimmässä E175-E2 -koneessa se on PW1700G ja suuremmissa E190-E2 ja E195-E2 -koneissa PW1900G. Koneen siiven aerodynamiikkaa on parannettu ja koneessa on myös täysi Fly-By-Wire -ohjaus. Niiden ja muiden pienempien parannusten ansiosta valmistaja lupaa merkittäviä säästöjä polttoaineen kulutukseen, huoltokustannuksiin sekä vähennyksiä päästöihin ja meluun. Uudet E2 -koneet ovat tuoneet Embraerille jo 267 koneyksilön tilauskirjan, joiden lisäksi on vielä 373 tilausoptiota ja osto-oikeutta. Nykyisillä E-jeteillä operoi noin 70 asiakasta 50 eri maassa. Myös Finnair operoi ensimmäisen sukupolven Embraer E170- ja E190-koneilla. Nykyisin pienemmät E170-koneet ovat jo poistuneet laivastosta ja E190-koneilla operoi Finnairin osittain omistama Nordic Regional Airlines (Norra).
|
|||