Entistä kauemmas - A321neo 97t avaa pääsyn kaukoliikennemarkkinoille

A321neo_ALC_01Airbus julkisti virallisesti uuden version kapearunkoisesta A320neo-koneestaan. Uuden 97 tonnin maksimilentoonlähtöpainon (MTOW) myötä koneen kantama on jo 4000 merimailia. Lentoyhtiöille avautuu pääsy täysin uusille kaukoliikennemarkkinoille.

Uusi A321neo 97t -versio jatkaa A320 koneperheen ja Airbus Cabin-Flex (ACF) innovaatioiden sarjaa. Se tuo matkustajille mukavuutta sekä joustavuutta ja kustannustehokkuutta operaattoreille. Valmistajan mukaan se tarjoaa pisimmän kantaman tämän sekä huomisen päivän kapearunkokoneista.

”Kapearunkokoneilla lennettävien pitkien reittien markkina on houkutteleva ja A321neo nousee segmentin valtiaaksi mukavuutensa, taloudellisuutensa ja kantamansa ansiosta. Uusi A321neo 97t -versio avaa monia uusia mahdollisuuksia asiakkaillemme”, sanoo Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy.

Uuden rungon alapuolisen polttoainesäiliön sekä muutamien muiden siiven ja rungon parannusten myötä A321neo 97t voi kuljettaa 206 matkustajaa jopa 4000 merimailin (7400 kilometriä) päähän. Kantama tekee siitä ideaalisen vaihtoehdon transatlanttisille reiteille ja avaa pääsyn markkinoille, jonne nykyinen kapearunkokalusto ei yllä.

Airbusin mukaan kyseessä on todellinen korvaaja Boeing 757 -koneille. Uuden 97 tonnin MTOW:n myötä A321neo voi lentää 100 merimailia kauemmas kuin Boeing 757-200W.

Finnair Boeing 757-200Amerikkalaisvalmistajan kone on hallinnut luokkansa markkinoita vuodesta 1983 lähtien. Boeing lopetti 757-koneiden valmistamisen vuonna 2004.

Kaikkiaan 757-200 koneita valmistettiin 913 koneen verran. Boeingin 757-koneet olivat myös Finnairin lomalentojen kalustona vuodesta 1997 vuoteen 2014. Tuolloin ne korvattiin Airbusin A321 sharklet -koneilla.

Boeingiin verrattuna A320neo:n matkustamo on 18 cm leveämpi ja sen kerrotaan tarjoavan myös todellista kaukolentoluokan mukavuutta lähes vastaavalla matkustajamäärällä. Airbusin koneen polttoaineen kulutus on lisäksi 25 prosenttia pienempi kuin Boeng 757-koneessa. Myös operaatiokustannukset putoavat Airbusin laskelmien mukaan 25 prosenttia verrattuna Boeingin perinteiseen työjuhtaan.

A321neo 97t on ideaalinen ratkaisu lennoille Euroopasta Afrikkaan, Pohjois-Amerikasta Etelä-Amerikkaan, Kaakkois-Aasiasta Australiaan sekä Pohjois-Amerikasta Atlantille.

Ensimmäiset 97-tonnisen version toimitukset alkavat vuonna 2019. FAL_A320neo__station_41_1Uuden koneen avausasikkaana on Air Lease Corporation (ALC).

Amerikkalaisyhtiö allekirjoitti tilaussitoumuksen 30 A321neo-koneesta. Uusi sopimus nostaa vuoden 2014 Farnboroughin ilmailunäyttelyssä aloitettuja kauppoja 60:stä jo 90:een koneeseen.

“ALC haluaa saada jalansijan jokaisella lupaavalla markkinasegmentillä, myös niillä, jotka voidaan avata tällä uudella A321neo-mallilla. Meille on kunnia-asia tarjota asiakkaille uusimpia ja innovatiivisimpia tuotteita ja ratkaisuja”, sanoo ALC:n pääjohtaja Steven F. Udvar-Házy.

ALC:n vahvistaessa tilauksen 30 A321neo ja 25 A330neo -koneesta nousisi yhtiön kokonaistilausmäärä 258 Airbus-koneeseen (53 A321, 140 A320neo, 15 A330, 25 A350 XWB ja 25 A330neo).

Airbus on saanut A320neo koneperheestä jo yli 3600 tilausta 70 asiakkaalta. A320neo-koneissa käytetään uusimman sukupolven moottoreita ja Sharklet-siivenkärkieviä, jotka yhdessä vähentävät polttoaineen kulutusta 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.

Lue myös:

Artikkeli: A320neo - neljän vuoden haudutus on resepti menestykseen