Airbusin uusin jatkokehitysversio A321neo -koneista eli A321XLR on seuraava askel A320neo-kapearunkokoneperheen kehityshankkeissa. Lentoyhtiöt voivat kuljettaa uudella konetyypillä entistä enemmän hyötykuormaa aiempaa pidemmälle. Eurooppalaisvalmistaja vastaa markkinoiden vaatimuksiin koneella, jolla voidaan lentää jopa 4700 merimailin eli 8700 kilometrin päähän. Edellisen sukupolven koneisiin nähden Airbus lupaa A321XLR:n polttoaineen kulutuksen olevan istuinpaikkaa kohti 30 prosenttia pienempi. Samoin 30 prosenttia pienemmät olisivat myös NOx-päästöt sekä melujälki.
A321XLR tuo valmistajan mukaan lisäarvoa lentoyhtiöille mahdollistaen taloudellisesti kannattavat operaatiot pidemmillä reiteillä kuin mikään vastaava lentokonemalli. Käytännössä konetyypillä voitaisiin lentää esimerkiksi New Yorkista Roomaan, Reykjavikista Dubaihin, Lontoosta Miamiin tai Istanbuliin, Tokiosta Sydneyhin sekä Sydneystä Kuala Lumpuriin. Myös reittiavaukset voidaan tehdä merkittävästi pienemmällä kustannustasolla. Airbusin mukaan koneeseen voisi asentaa kaksiluokkaisessa matkustamossa 180-220 matkustajaistuinta. "A321XLR -koneen käyttöönotto mahdollistaa kaukolentojen mukavuudet kapearunkokoneessa uudella Airspace-matkustamoratkaisulla. A321XLR avaa uusia reittejä taloudellisesti sekä vastuullisesti", sanoi Airbusin ohjelmista ja palveluista vastaava johtaja Philippe Mhun.
Toinen koneyksilö FT#2 MSN 11058 on valmistunut loppukokoonpanosta ja odottaa koelentovarustuksen asentamista. Koneyksilössä on Pratt & Whitney GTF -moottorit. Kolmas koneyksilö eli FT#3 (MSN 11080) on valmistunut loppukokoonpanosta ja se tulee lentämään ensimmäisen koelentokoneen tavoin CFM LEAP-1A -moottoreilla. FT#3:ssa on lisäksi täysin varustettu matkustamo sekä rajallisempi koelentovarustus. Kaikki koelentokoneet edustavat tulevia tuotantolentokoneita. Näiden lisäksi aikaisen vaiheen koelentoja on suoritettu aiemmin A321neo -prototyyppikoneella (MSN683). Koelennoilla on määrä varmistaa uusimman version kypsyys ja valmius käyttöönottoon. Uusi A321XLR on määrä ottaa kaupalliseen käyttöön vuoden 2024 aikana. Aiempi tavoiteaikataulu oli vuoden 2023 lopussa, mutta haasteet polttoainetankkiratkaisun kanssa ovat tuoneet viiveitä hankkeelle. Kyse on ilmailuviranomaisen huolesta liittyen pakkolaskutilanteisiin koskien tankkiratkaisun rakenteiden kestävyyttä ja paloturvallisuutta. Suurimmat muutokset Airbus A321XLR -koneessa ovat polttoainekapasiteettia kasvattava RCT (Rear Centre Tank)-tankki, vahvistettu laskuteline sekä muutokset siiven jättöreunan laipparakenteissa. Koneen on määrä suoriutua lentoonlähdöistä samoilla tehovaatimuksilla, kun nykyinen A321neo. Muutokset ovat nostaneet A321XLR:n maksimi lentoonlähtöpainon (MTOW) jo 101 tonniin. Nostoa edelliseen versioon on neljä tonnia.
Maksimikantamaan eli 8700 kilometriin päästään, kun koneeseen asennetaan sekä RCT-, että ACT-tankit. Koneella päästään siis noin 15 prosenttia pidemmälle, kuin aiemmin esitellyllä A321LR (Long Range) -koneella. Käytännössä uuden lisätankin mahdollistamana XLR lentää noin 1300 kilometriä pidemmälle kuin LR-versio. Toukokuussa 2022 Airbus oli saanut A320neo-koneperheen lentokoneista jo yli 8000 tilausta kaikkiaan yli 130 asiakkaalta maailmanlaajuisesti. A321XLR -koneita on tilattu jo yli 500 ja toimitetaan yli 20 eri asiakkaalle. MH Lue myös:
|
|||