Ilmailuviranomaiset ovat huolissaan lentojen turvallisuudesta. Aihe nousi esiin erityisesti keväällä 2017, kun Yhdysvallat ja Iso-Britannia rajoittivat tietyiltä lentokentiltä ja tietyillä lentoyhtiöillä matkustavien henkilökohtaisten elektronisten laitteiden kuljettamista lentokoneiden matkustamoissa. Sen sijaan laitteet kerättiin pois ja siirrettiin ruumaan menevään matkatavaraan. Myös Lentoposti.fi kummasteli ratkaisua tuolloin lentoturvallisuutta vaarantavana.
Ylikuumeneminen lentokoneen ruumassa voisi johtaa katastrofaaliseen tulipaloon. Tälläiset tapaukset ovat osallisena ainakin kolmessa lentoturmassa. Ne ovat vuonna 2011 Asiana Airlinesille Etelä-Koreassa sattunut turma sekä vuosina 2010 ja 2006 UPS:lle sattuneet onnettomuudet. FAA on ollut tutkimustuloksistaan yhteydessä kansainväliseen siviili-ilmailujärjestö ICAO:on. Todennäköisesti tulevaisuudessa nähdään määräys, joka kieltää kannettavien tietokoneiden tai muiden vastaavien elektronisten laitteiden kuljettamisen ruumaan menevässä matkatavarassa. Määräyksiin halutaan muutos, joka vaattii matka- tai älypuhelinta suurempien laitteiden kuljettamisen käsimatkatavarassa niiden litium-akkujen takia. Tästä voitaisiin kuitenkin poiketa operaattorin niin halutessa. MH Lue myös:
|
|||