Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n neuvosto on ottanut käyttöön uuden turvatoimen, joka kieltää tässä vaiheessa litium-akkujen kuljettamisen rahtina matkustajakoneissa. Litium-akkujen kuljettamista lentokoneissa on jo aiemmin rajoitettu eri tavoin. ICAO:n 1. huhtikuuta 2016 voimaantuleva päätös koskee ainoastaan litium-akkujen rahtikuljetuksia matkustajakoneissa mutta ei rajoita matkustajien tai miehistön henkilökohtaisia laitteita. Päätöksen takana ovat myös mm. ICAO:n ilmaliikenteen hallintakomissio, YK:n alainen vaarallisten aineinen komitea. Litium-akkujen kuljetusrajoituksia lentokoneissa ovat tukeneet lentokonevalmistajat ja useat lentäjäjärjestöt. Ainakin vuonna 2010 Dubaissa tapahtuneen UPS:n Boeing 747F-rahtikoneturman uskotaan johtuneen rahtitilassa tapahtuneesta palosta, jossa oli mukana litium-akkuja. Samaa syytä pidetään myös yhtenä teoriana keväästä 2014 lähtien kadoksissa olevan Malaysian Airlinesin lennon MH37-tapauksessa. Siviili-ilmailujärjestö valmistelee vuodelle 2018 myös uutta litium-akkujen pakkausstandardia. Litium-akkujen rahtikuljetukseen tuli uusia rajoitteita jo 1. joulukuuta 2015. Tiettyjen litium-akkujen kuljettaminen rahtina matkustajakoneissa oli jo aiemmin kokonaan kiellettyä ja muiden erilailla rajoitettua. Useat lentoyhtiöt ovat rajoittaneet myös liikkumista avustavien laitteiden kuljettamista lentokoneissa, mikäli niissä on litium-akkuja. Lue myös:
|
|||
Lentorahtilähetykset jotka sisältävät pelkästään litiummetalliakkuja kiellettiin matkustajakoneissa jo 1.1.2015.
Uusi 1.4.2016 voimaan astuvaksi suunniteltu kielto ei myöskään rajoita rahtina lähetettäviä laitteita, jotka sisältävät litiumakkuja vaan pelkkiä litiumioniakkuja sisältävät lähetykset.