Finavia peruskorjaa tulevana kesänä Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitoteitä, rullausteitä ja etäjäänpoistoaluetta. Huhtikuussa 2016 käynnistyvien töiden arvioidaan valmistuvan lokakuussa 2016. Finavian arvion mukaan korjaustöillä ei ole vaikutusta lentoaseman operatiiviseen toimintaan tai lentoliikenteen kapasiteettiin. Suurin lentoliikenteeseen vaikuttava korjaustyö on pääkiitotien 04R/22L ja poikkikiitotien 15/33 risteyksessä tehtävä korjaustyö. Helsinki-Vantaan pääkiitotie remontoitiin täysin kesällä 2015. Remontin aikana kiitotien alta kaivettiin maata pääosin 30-40 sentin syvyydeltä mutta pahimmillaan jopa 1,5 metriä. Uuden alfalttikerroksen paksuus on osin jopa puolimetrinen. Kaikkiaan 12 viikon mittainen työ saatiin päätökseen aikataulussa ja lentoliikenne pääsi operoimaan normaalisti 2. elokuuta 2015. Tuolloin Finavia kertoi remontin haastavimman kohdan olevan juuri pääkiitotien 04R/22L ja poikkikiitotien 15/33 risteys. Sieltä kiitotie oli kaikista kulunein. Remontin jälkeen lentäjien tuntema kiitotien 15 hyppyri jäi edelleen jäljelle mutta sen muoto muuttui noin 500 metrin etäisyydeltä kiitotien 15 kynnykseltä mitattuna. Paikka on lähellä kosketuskohtaa johon lentokoneet laskeutuvat. Finavia julkaisi marraskuussa 2015 varoituksen kiitotien 15 pinnan muotojen muutoksesta. Kiitotien käyttäjät eli lentoyhtiöt ovat raportoineet poikkeuksellisista pystykiihtyvyyksistä lasketumisten yhteydessä kiitotielle 15. Kiitotiellä 15 otettiin ongelmien jälkeen käyttöön uusi kiitotien lähtöpaikka V (Victor), joka sopii kapearunkokalustolle. Kiitotien osapituus, joka on käytettävissä lähtöpaikka V:stä on 1950 metriä. Koko kiitotien pituus on 2901 metriä. Poikkikiitotie 15/33 on ilta- ja yöaikaan Helsinki-Vantaan lentoaseman päälaskukiitotie mutta sen käyttö on ollut rajoitettua ainakin marraskuusta 2015 lähtien. Kiitotietä on käytetty laskukiitotienä aiempaa harvemmin. "Peruskorjaukset valmistavat Helsinki-Vantaata kasvavaan lentoliikenteen määrään ja varmistavat lentoaseman sujuvan ja turvallisen lentoliikenteen. Finavian käynnissä olevan mittavan laajennushankkeen myötä valmistaudumme palvelemaan 20 miljoonaa matkustajaa vuonna 2020", sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson. "Infrastruktuurin on oltava kilpailukykyisessä ja kustannustehokkaassa kunnossa nykyisille ja uusille lentoyhtiöasiakkaillemme", jatkaa Hansson. Kiitoteiden risteyskohdassa suoritettavat viimeistelevät työt suoritetaan touko-kesäkuun vaihteessa yöaikaan. Kaksi viikkoa kestävien töiden aikana lentoonlähtöihin ja laskeutumisiin on käytössä ns. kolmoskiitotie eli 04L/22R. Finavian arvion mukaan työt eivät vaikuta lentoliikenteen sujuvuuteen, mutta lentokonemelua voi esiintyä yöaikaan normaalia enemmän Keravan suunnalla, erityisesti Keravan keskustan alueella.
Finavia tekee remontina aikana peruskorjauksia myös lentoaseman rullausteillä Z ja W sekä etäjäänpoistoalueella 6. Rullausteitä ja etäjäänpoistoaluetta jyrsitään ja ne päällystetään uudelleen. Lisäksi sähkö- ja valojärjestelmiä uusitaan ja viemäreitä korjataan. "Rullaustie W:n sekä etäjäänpoistoalue 6:n korjattavat osuudet ovat nyt ensimmäistä kertaa työn alla 14 vuotta valmistumisensa jälkeen. Rullaustietä Z on viimeksi korjattu kevyesti vuonna 2007. Peruskorjauksen tavoitteena on jatkaa rullausteiden käyttöikää jopa 15 vuodella", sanoo Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola. Rullausteiden ja etäjäänpoistoalueen peruskorjaukset toteutetaan vaiheittain. Huhtikuussa 2016 käynnistyvät työt kestävät noin puoli vuotta. Rullausteillä ja etäjäänpoistoalueella tehtävät työt eivät vaikuta kiitoteiden käyttöön lainkaan. Investoinnin arvo on lähes 17 miljoonaa euroa. Päällystysurakan toteuttaa Lemminkäinen Infra Oy. Lemminkäinen Infra Oy suoritti myös pääkiitotien aiemman täysremontin. Lue myös aikaisempia Lentoposti.fi:n uutisia koskien Helsinki-Vantaan kiitotieremonttia:
|
|||
Pieleen menneestä päällystystyöstä on annettu varoitus notamilla jo paljon ennen marraskuuta, ilmeisesti elokuun aikana. En tiedä, kuka sen on muotoillut, mutta asian olisi voinut ehkä ilmaista vähän selvemminkin? "CAUTION ADVISED. SLOPE CHANGES ON RWY15, LOCATION 500M DIST FM THR15. INCREASED MIN AND MAX VERTICAL ACCELERATION VALUES EXPERIENCED"
Varmaankin näin. Viimein, kun teimme aiheesta jutun ei tuota aiempaa notamia ollut enää saateissa päivämäärän tarkistamiseksi. Nykyisen päiväys oli marraskuulta.