Finnair aloitti työtaistelutoimet IAU:n vanavedessä - IAU:n ylityö- ja vuoronvaihtokielto voi tuoda häiriöitä

Screenshot_20250213_214439_cn_wps_moffice_eng_PDFReader1Finnair aloitti omat työtaistelutoimensa Ilmailualan Unionia (IAU) vastaan maanantaina 17.3. kello 00.01 eli heti IAU:n aloittamien toimien jälkeen. Neuvottelut Finnairia edustavan Paltan ja IAU:n välillä eivät ole edenneet. Työtaistelutoimet voivat aiheuttaa häiriöitä lentoliikenteen sujuvuuteen.

Työehtosopimusneuvottelut Lentoliikenteen palveluja koskevan työehtosopimuksen uudistamiseksi IAU:n ja Paltan kanssa käynnistyivät 21. tammikuuta 2025. Aiemman työehtosopimuksen sopimuskausi päättyi lauantaina 15. maaliskuuta, jonka jälkeen siirryttiin sopimuksettomaan tilaan eli työrauhavelvoitetta ei ole.

IAU:n mukaan työehtosopimuksen uudistamista koskevissa neuvotteluissa ei ole toistaiseksi näköpiirissä sellaisia sopimuselementtejä, joista onnistuttaisiin kasaamaan uusi sopimuskausi kokoon.

IAU kertoo tavoitteekseen työehtosopimuksen, jossa huomioidaan myös vastavuoroisesti toimialalla poikkeuksellisten vaikeuksien vuoksi tehdyt aiemmat sopimusratkaisut. Vuosina 2022 ja 2023 palkkoihin ei tehty yleisen linjan mukaisia korotuksia. Lentoliikenteen palauduttua sopimusalalla IAU ei pidä enää perusteltuna jatkaa työntantajan edelleen vaatiman 4,3 %:n palkkaleikkurin käyttöä.

IAU kertoi 6. maaliskuuta käynnistävänsä koko sopimusalaa koskevan ylityö- ja vuorovaihtokiellon maanantaina 17.3. kello 00.00 elleivät sopimusneuvottelut etene (Lue uutisemme aiheesta: IAU aloittaa ylityö- ja vuoronvaihtokiellon 17.3. - odotettavissa vaikutuksia lentoliikenteen sujuvuuteen). Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana työt aloitetaan ja lopetetaan työvuoroluetteloon merkittyinä kellonaikoina. Lisäksi työntekijät kieltäytyvät työnantajan ehdottamista ylitöistä ja -vuoronvaihdoista.

Finnair vastasi IAU:n toimiin asettamalla vuoronvaihtokiellon työntekijöiden keskinäisille vaihdoille sekä vaatien todistuksen kaikista sairauspoissaoloista.

Paltan mukaan neuvotteluita jatketaan osapuolten välillä seuraavan kerran 20. maaliskuuta 2025.

Neuvotteluiden kohteena oleva työehtosopimus on yleissitova ja sen piirissä työskentelee suurin osa IAU:n jäsenistä. IAU:n sopimusten piirissä on yli 2500 ilmailualan ammattilaisen työehdot. IAU on solminut työehtoihin liittyviä sopimuksia vuodesta 1955 lähtien.

Ilmailualaa edustavat työntekijäliitot Suomen Liikennelentäjäliitto SLL, Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ja Ilmailualan Unioni IAU ilmoittivat 13. helmikuuta laajentaneensa keskinäistä yhteistyötä ja tavoittelevansa käynnissä olevalla neuvottelukierroksella Paltan kanssa toimialakohtaisia työehtosopimuksia, joissa huomioidaan myös lähihistoriassa tehdyt poikkeavat työehtoratkaisut.

Lue myös: