Finnairin tuloskehitystä rasitti polttoainekulujen nousu lähes kolmanneksella vertailukaudesta. Yhtiön Q3:n vertailukelpoinen liiketulos jäi jonkin verran vertailukaudesta ja oli 108,4 miljoonaa euroa (118,9). Koko alkuvuoden osalta vertailukelpoinen liiketulos on 160,2 miljoonaa euroa (147,5).
"Jatkoimme tuotteemme ja asiakaspalvelumme kehittämistä muun muassa tuomalla matkustajillemme nopean internet-yhteyden useisiin Euroopan lennoilla käytettäviin Airbus-kapearunkokoneisiin ja jatkamalla alkuvuonna aloitettua business-luokan palvelu-uudistusta. Kerroimme myös, että lanseeraamme keväällä 2019 uuden digitaalisen palvelun, jonka tavoitteena on lisätä Suomen kiinnostavuutta matkailumaana ja helpottaa kansainvälisten matkustajien matkasuunnittelua". "Edistysaskelien vastapainoksi kohtasimme myös vastatuulta. Kotimaan poikkeuksellisen lämmin kesä hidasti matkakysynnän kasvua etenkin heinä- ja elokuussa, ja myöhemmin liikenteemme kärsi viiveistä ja peruutuksista, jotka johtuivat sekä Aasian taifuuneista että varamoottoreiden heikosta saatavuudesta katsauskaudella. Peruutukset hidastivat matkustajatuottojen ja lisämyynnin kasvua", avasi Vähähyyppä vaikeuksia. "Varmistaaksemme kannattavan kasvun jatkumisen keskitymme jatkossa uudistuksiin, jotka samanaikaisesti lisäävät toimintamme tehokkuutta, kasvattavat liikevaihtoa ja parantavat asiakaskokemustamme. Otamme myös käyttöön uusia teknologioita, jotka tehostavat kaikkia prosessejamme", päätti Vähähyyppä. Finnair arvioi, että yhtiön kapasiteetti kasvaa yli 15 prosenttia vuonna 2018, jonka myötä matkustajamäärän odotetaan kasvavan 12 - 13 prosenttia. Liikevaihdon osalta odotetaan noin 10 - 11 prosentin kasvua vuonna 2018. Vertailukelpoinen liiketulos vuonna 2018 jää jonkin verran edellisvuodesta (2017: 170,4 miljoonaa euroa). Arviossa on mukana lentäjien pitkän aikavälin kannustinohjelman purkautumisen tulosvaikutus, joka on noin 11 miljoonaa euroa.
|
|||




