Finnair ja Saksan toiseksi suurin lentoyhtiö Airberlin lisäävät codeshare-yhteistyötä. Finnairin lennonnumerot lisätään reilulle viidelletoista Airberlinin lennolle Saksan sisällä ja eteläisessä Euroopassa. Sopimus tulee voimaan toukokuussa 2015. Yhteistyö mahdollistaa asiakkaille entistä paremmat lentoyhteydet Saksan sisällä sekä aurinkoisiin kohteisiin eteläisessä Euroopassa. Lähes kaikkiin kohteisiin on jo ennestään tarjolla suorat lennot mutta nyt matkustajalle tarjoutuu vaihtoehtoja. "Matkustaja voi valita haluaako lentää aamulla suoralla lennolla, päivällä jatkolennon kautta tai jälleen illalla suoralla lennolla. Joustavuus lisääntyy", kertoo Airberlinin Helsingissä vieraillut viestintäjohtaja Aage Dünhaupt. Finnair ja airberlin ovat tehneet codeshare-yhteistyötä vuodesta 2010 alkaen. Tähän mennessä yhteistyön tavoitteena on ollut saavuttaa synergiaetuja etenkin saksankielisen Euroopan ja Pohjoismaiden markkinoilla. Suomessa Airberlin on toiminut vuodesta 2006 alkaen. Suomi on ollut Airberlinille myös iso kasvumarkkina ja vuoden 2014 aikana se kuljetti Suomen ja Saksan välillä yli 225 000 matkustajaa. ”Vuosi 2014 oli meille ennätysvuosi Suomessa. Suomalaiset ovat löytäneet Airberlinin lennot väylänä niin Euroopan sydämeen kuin kauemmaskin maailmalle. Miamin-reittimme nousu suomalaisten suosikkikohteeksi yllätti meidät iloisesti! Samalla myös Suomen suosio matkakohteena on kasvussa, kuten 17 prosentin kasvu matkustajamäärissä Saksasta Suomeen osoittaa”, iloitsee Dünhaupt. Yhtiö tarjoaa Helsinki-Vantaan ja Berliinin välille 18 viikoittaista lentoa. Suomen ja Saksan välisillä lennoilla kasvua tuli 13,5 prosenttia ja toisinpäin 16,8 prosenttia. Suomalaismatkustajista jopa yli 32 prosenttia jatkaa eteenpäin Berliinistä. Suosituimmat kohteet ovat Miami, Stuttgart, Düsseldorf, Nürenberg ja Zürich. Yhtiön Topbonus -kanta-asiakasohjelma on saavuttanut Suomessa jo 20 000 jäsenen rajan. Kasvua viimeisen kahdentoista kuukauden aikana on ollut yli 8 prosenttia. Topbonus-ohjelman avulla asiakkaat nousevat silver- ja gold-tasolla kilpailijoita nopeammin. Silver-tason saavuttaa jo 20 000 maililla ja Goldiin vaaditaan vain 50 000 mailia.
Düsseldorf – Stuttgart "Yhteistyöllä saavutetaan kustannushyötyä mm. lentokoneen yövytysten vähentämisellä. Aamun ensimmäiset ja illan viimeiset vuorot voidaan esimerkiksi operoida liikennevirtojen mukaisesti. Yövytyskustannukset ovat jopa 25 prosenttia koko reitin kustannusrakenteesta", avaa Dünhaupt. Lisää uusia kohteita Suomeen hän ei kuitenkaan toistaiseksi lupaa. Nettiyhteys lennoilla kuluvan vuoden aikana Airberlin tuo nettiyhteyden lennoilleen vuoden 2015 aikana. Ensimmäiset asennukset kaukoliikennekoneiden osalta ovat jo valmiita. Lähiliikenteen osalta palvelu otetaan käyttöön vuoden 2015 aikana. Koko laivaston osalta uudistustyö kestää noin kolme vuotta. Samalla koneisiin asennetaan uudet Recaron-matkustajaistuimet. Ne ovat entisiä noin 1,5 kg kevyempiä sekä tarjoavat kolme lisäsenttiä jalkatilaa. Istuimissa on myös USB-portit omien laitteiden lataamista varten. Nettiyhteyden hinnaksi viestintäjohtaja kertoo noin 1-2 tunnin käytöllä olevan yhdeksään euroa. Toukokuun 5. luvassa on myös uusi light-lipputyyppi, jonka myötä ilman laukkua matkustava säästää lipun hinnassa noin 10 prosenttia. Vaihtoehto on tarjolla vain Saksasta eikä se koske Helsinki-Berliini -reittiä. Airberlin kuljettaa vuodessa noin 31 miljoonaa matkustajaa 150 kohteeseen. Kaikkiaan 121 reittiä lennetään codeshare yhteistyössä Etihadin kanssa. Airberlin on Saksan toiseksi suurin operaattori ja kuuluu Euroopan Top10 joukkoon. Airberlin kuuluu Finnairin kanssa oneworld-allianssiin. Lue myös:
|
|||