Euroopan komissio on hyväksynyt Saksan suunnitelmat myöntää Airberlinille tilapäinen 150 miljoonan euron laina. Toimenpide todettiin EU:n valtiontukisääntöjen mukaiseksi. Laina mahdollistaa maksukyvyttömän Airberlinin säännöllisen purkamisen ilman kilpailun vääristymistä EU:n sisämarkkinoilla. Airberlinin poistuessa markkinoilta Finnair saattaa menettää jalansijaa Saksassa. Saksan valtio ilmoitti 15. elokuuta EU-komissiolle aikomuksestaan myöntää Airberlinille 150 miljoonan euron laina. Sen jälkeen yhtiön pääosakas Etihad Airways ilmoitti vetävän taloudellisen tuen tappiolliselta saksalaisyhtiöltä. Saksalainen valtio-omististeinen pankkikonserni KfW tarjoaa enintään 150 miljoonan euron luottolimiitin Airberlinille seuraavan kuukauden aikana. Airberlin on Saksan toiseksi suurin lentoyhtiö ja se on kuljettanut vuoden 2017 tammi-heinäkuussa jo 13 790079 kun kapasitetti olisi ollut 17 454 439 matkustajaa. Täyttöaste oli reilut 82 proseinttia. Yksin heinäkuussa matkustajia oli lähes 2,4 miljoonaa. Komissio katsoi, että toimenpide suojelee lentomatkustajien etuja ja ylläpitää matkustajaliikennepalveluja. Lainaan liittyvät tiukat ehdot. Airberlinin on osoitettava rahoitustarpeensa viikoittain ja uusia rahoituseriä maksetaan vasta, kun kaikki olemassa oleva maksuvalmius on käytetty. Lainan myötä Airberlinille voi jatkaa toimintaansa tulevina kuukausina ja pyrkiä ylläpitämään palvelujaan. Samalla yhtiö käy lopullisia neuvotteluja omaisuudensa myynnistä. Prosessin lopussa Air Berlinin odotetaan lopettavan toimintansa ja poistuvan markkinoilta. "Saksan hallituksen tukitoimet ovat vaikuttaneet ratkaisevasti siihen, että Airberlin pystyy jatkamaan lentotoimintaa huolimatta maksukyvyttömyysmenettelyn aloittamisesta. Liittovaltion ennakoivan avun ansiosta voimme jatkaa uusien sijoittajien etsimistä. Neuvottelujen aloituksesta lähtien meillä on ollut tarkoitus säilyttää mahdollisimman monta työpaikkaa", kommentoi Airberlinin toimitusjohtaja Thomas Winkelmann. Yksi erittäin kiinnostunut ostaja on Lufthansa, joka on jo aiemmin vuokrannut suuren osan Airberlinin laivastosta omaan käyttöönsä. Airberlinin arvokkainta omaisuutta ovat merkittävä lentokonelaivasto, Saksan lentokenttien lähtöslotit sekä osaava henkilökunta. Mahdollisilla sijoittajilla ja muilla kiinnostuneilla on aikaa tehdä tarjouksensa Airberlinin osista 15. syyskuuta saakka. Airberlinin tilanne ja markkinoilta poistuminen puolestaan saattaa heikentää Finnairin asemaa Saksassa, jossa suomalaisyhtiö on tehnyt vahvaa yhteistyötä Airberlinin kanssa. Yhtiöillä on ollut laajaa codeshare-yhteistyötä useiden vuosien ajan. Viimeksi sitä laajennettiin vuonna 2015. Jatkossa jääkin nähtäväksi lisääkö Finnair kapasiteettia jo ilmoitetun Stuttgartin lennon lisäksi Saksaan ja erityisesti Berliiniin. Kesästä 2018 lähtien Finnair lentää jo kuuteen kohteeseen Saksassa. Lue myös:
|
|||