Finnair luottaa Unikkoon - luvassa uusi Marimekko-kuosinen kone

marimekko_uusi_finnairFinnairin ja Marimekon yhteistyö saa jatkoa, kun Airbus A330 (OH-LTO) maalataan Marimekon klassiseen Unikko-kuvioon uudessa, aiemmin näkemättömässä sini-valkosävyssä. Se jatkaa vuonna 2012 maalatun Unikko-kuosisen A340:n perinnettä. LTO:lla lennetään Finnairin kaukoliikenteen kohteisiin. Uuden värityksensä kone saa vuoden 2014 lopussa.

”Olemme juhlineet tänä vuonna kaikkien aikojen suosituimman kuviomme, Unikon 50-vuotisjuhlaa eri puolilla maailmaa. Samalla olemme halunneet kertoa Unikon syntytarinaa, joka on voimallaan innoittanut ihmisiä ympäri maailman kulkemaan rohkeasti omia polkujaan”, kertoo Marimekon operatiivinen johtaja Tiina Alahuhta-Kasko Finnairin tiedotteessa.

"Olemme innoissamme siitä, että designyhteistyömme Finnairin kanssa jatkuu nyt Anniversary Unikko -nimityksen saaneella kuosilla, joka koristaa Finnairin Airbus A330 -lentokonetta, tuoden iloa ihmisille ympäri maailmaa."

”Juhlavuoden ja yhteistyömme kunniaksi Unikko nähdään nyt uudessa sinisävyisessä värityksessä, joka on saanut inspiraationsa Suomen tuhansista järvistä ja kauniista, puhtaasta luonnosta.”

marimekko_finnair“Olemme iloisia yhteistyömme laajenemisesta Marimekon kanssa", sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

"Kaksi Unikko-kuosista laajarunkokonettamme lentävät suomalaisen osaamisen, positiivisuuden ja luovuuden lähettiläinä maailmalla ja erityisesti Aasiassa, jossa sekä Finnairilla että Marimekolla on vahva kasvustrategia."

Marimekon ja Finnairin yhteistyö alkoi vuonna 2012. Marimekko for Finnair -astiat ja tekstiilit otettiin käyttöön kaikissa Finnairin lentokoneissa vuonna 2013. Marimekon suunnittelijan Sami Ruotsalaisen erityisesti lentokoneympäristöön suunnittelemassa mallistossa näkyvät Maija Isolan klassikkokuosit.

Malliston siniset, vihreät ja harmaat värit sekä klassikkokuviot kertovat Finnairin mukaan tarinaa suomalaisesta luonnosta ja näkymästä, joka avautuu lentokoneen ikkunasta.

Unikko_2Finnair esitteli lokakuussa 2012 ensimmäisen Unikko-kuosisen Airbus A340 -koneen (OH-LQD). Se on osoittautunut pidetyksi. Aivan kitkatta Marimekon ja Finnairin yhteistyö ei kuitenkaan ole sujunut.

Toukokuussa 2013 näyttävästi kansainvälisen median edessä julkistetettu OH-LTM:n sinisävyinen Metsänväki-kuosi osoittautui yllättäen plagiaatiksi (kuva oikealla).

METSANVAKI_1Kuvio oli lähes yksi yhteen ukrainalaisen Maria Primatšenkon 60-luvun maalauksen kanssa. Asian huomasi Helsingin Sanomien lukija, joka näki koneen kuvan design-viennistä kertovassa jutussa.

Marimekko ja Finnair olivat yhtä yllättyneitä plagiointitiedosta kuin suuri yleisökin. Airbus jouduttiinkin kiireen vilkkaa maalaamaan takaisin valkoiseksi.

Finnairilla on vuosien varrella ollut useita erilaisia erikoismaalauksia koneissaan. Niiden aiheina on ollut mm. Joulupukki, muumit ja Angry Birds.

50-vuotias Unikko

Unikko_4Unikko on yksi Marimekon rakastetuimmista klassikkokuvioista. Se syntyi vuonna 1964 vastalauseena Marimekon perustajalle Armi Ratialle, joka oli ilmoittanut, ettei Marimekko paina kukkakuvioita, koska kukat ovat luonnossa kauniimpia kuin kankaalla.

Suunnittelija Maija Isola kuitenkin piti päänsä ja loi kokonaisen sarjan erilaisia kukkakuvioita. Yksi näistä oli Unikko, josta tuli nopeasti suosittu, ja se on ollut osa Marimekon mallistoa jo 50 vuotta.

Lue myös: Finnair vaihtoi ylleen mukavamman Marimekon Unikko-kuosin