Finnair päätti maaliskuun alussa luvat saaneen rahtiterminaalin rakentamisesta

FACC1_karttakuvaFinnair kasvattaa rahtikapasiteettiaan uusien A350 XWB -koneiden myötä. Yhtiö rakentaa rahtiterminaalin lähelle Helsinki-Vantaan Aviapolis-aluetta. Lentoposti.fi kertoi 9. maaliskuuta uuden rahtiterminaalin rakennusluvasta. Työt käynnistyvät jo kuluvan kuukauden aikana.

 

Uuden 35 000 neliömetrin rahtiterminaalin kapasiteetti on suunniteltu Finnairin tulevan Airbus A350 XWB -laivaston tarjoaman kasvavan rahdin kuljetuskyvyn mukaan. Investoinnin arvo on noin 80 miljoonaa euroa.

Uudessa Finnair Air Cargo Centerisää (ACC1) on erityiset käsittelyalueet lääke- ja life science -teollisuuden tuotteille sekä helposti pilaantuvalle rahdille kuten kaloille ja äyriäisille.

FACC1_ilmakuva_1Viimeisintä teknologiaa hyödyntävän terminaalin varastotilat ovat pitkälti automatisoituja kustannustehokkaiden rahdin käsittelytoimintojen varmistamiseksi.

Uuden terminaalin sijainti on määritelty maakuljetusten optimoimiseksi rahtiterminaalista laajarunkokoneiden lähtöporteille Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Terminaali aiotaan ottaa käyttöön keväällä 2017 Finnairin Tekniikan alueella lähellä Leko 7 -hallia ja nykyistä koekäyttöpaikkaa. Uudisrakennus sijoittuu Vantaan Energian kaukolämpölaitoksen ja  Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen väliin tulevalle Turbiinitielle.

finnair_air_cargo_2 Nykyisin uuden terminaalin alue on maanläjitykseen käytettävää joutomaata (kuva oikealla). Finnairin nykyiset rahtitoiminnot jatkavat toimintaansa osoitteessa Rahtitie 1, kunnes ne siirtyvät uuteen terminaaliin keväällä 2017.

Tulevaisuudessa rahtiterminaalin on lähellä Aviapolista ja etenkin sen Kehäradan aseman pohjoista sisäänkäyntiä. Liikenne rautatieyhteydellä lentoasemalle alkaa ensi kesänä.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: