Pandemian aikana matkustajakoneille tilapäisesti toteutettujen rahtimodifikaatioiden käyttölupa päättyy

OH-LTT_180520a

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on vuodesta 2020 lähtien sallinut tapauskohtaisesti matkustajalentokoneiden muuntamisen matkustamon osalta tietynlaisen lentorahdin kuljettamiseen. Kyseiset Finnairinkin hyödyntämät poikkeusluvat ovat päättymässä 31. heinäkuuta 2022.

Tarkasteltuaan rahtikuljetuksia matkustamossa EASA on on päätynyt ratkaisuun, että logistiset haasteet eivät ole enää samalla tasolla kuin vuonna 2020 koronaviruspandemian alkuvaiheessa.

Tämän seurauksena EASA on päättänyt, ettei poikkeusmenettelyä näiden rajattujen muutosten toteuttamiseksi enää jatketa 31. heinäkuuta 2022 jälkeen. Päätös koskee myös olemassa olevia hyväksyntöjä, jotka päättyvät samalla päivämäärällä.

A330_cargo_restricted_FinnairFinnair muunsi pandemian aikana vuonna 2020 kaksi Airbus A330-300 -konettaan (OH-LTS ja OH-LTT) matkustamoiltaan osittaisen rahtikuljetuksen tarpeisiin. Niiden matkustamoista poistettiin turistiluokan istuimia sekä IFE-järjestelmän johdot. Tilalle asennettiin verkkoja, joilla lentorahti saatiin kiinnitettyä lattiaan.
 
Matkustamoon tuli B- ja C-alueille eli koneen keski- ja takaosaan kaikkiaan 22 rahtialuetta, joihin voitiin kiinnittää enintään 250 kg rahtia per neliömetri. Käytössä oli 600-1400 kg lisää rahdikuljetuskykyä, joka oli tilavuudeltaan 4-9 kuutiometriä. Näiden koneiden matkustamoissa oli sallittua kuljettaa vain koronaviruspandemiaan liittyviä tuotteita.

Finnair Cargo kertoi toukokuussa 2021, että myös kolmanteen Finnairin Airbus A330-300 -koneeseen toteutettiin matkustamomodifikaatio. Se tehtiin Airbusin myöntämällä STC-hyväksynnällä (Supplemental Type Certificate). Ratkaisu antoi laajemmat mahdollisuudet lentorahdin kuljettamiseen.
 
A330_cargo_FinnairTämän koneyksilön osalta rahtikäyttöön otettiin aiempien koneiden tavoin turistiluokka, mutta myös business-luokka. Koneesta purettiin myös keskikeittiö, joka mahdollisti suurempien rahtipallettien lastaamiseen matkustamoon koneen keskiovilta.
 
STC-modifikaation jälkeen koneessa voitiin kuljettaa kokonaisuudessaan noin 44 tonnia rahtia, josta 15 tonnia matkustamossa. Tässä koneyksilössä kuljetettavaa rahtia ei oltu rajoitettu koronapandemian tarpeisiin vaan siinä voitiin kuljettaa kaikkia yleisiä rahtityyppejä.
 
Finnairin rahtimuunnokset läpikäyneistä koneista OH-LTS on lennetty pitkäaikaissäilytykseen Tarbesiin helmikuussa 2021 ja OH-LTT on lennetty Hongkongiin helmikuussa 2022. Siellä siihen asennettaneen Finnairin uudistettu matkustamo. Laajemman rahtimodifikaation läpikäynyt OH-LTU on puolestaan lentänyt rahtilentoja Guanzhouhun vielä helmikuussa 2022.

Lue myös: