Finnair toteutti matkustamomodifikaation kahteen Airbus A330-300 -koneeseen - lisätilaa lentorahdille

Finnair_cargoFinnair toteuttanut matkustamomodifikaation kahteen Airbus A330-300 -laajarunkokoneeseen. Koneiden economy-luokan matkustamosta poistettiin matkustajaistuimia ja näin saatiin lisätilaa lentorahdille.Ensimmäinen A330-koneen rahtilento lennettiin Kiinan Guangzhouhin lauantaina 16. toukokuuta.


Airbus A330:n matkustamo soveltuu erityisen hyvin kevyehkön rahdin kuljetukseen, sillä tavarat lastataan sisään koneen normaalien ovien kautta. Lasti kiinnitetään matkustamossa turvallisesti paikalleen rahtiverkkojen avulla (otsikkokuvassa).  Laajarunkokoneiden tilavuudesta noin puolet on jo entuudestaan matkustamon alapuolella sijaitsevaa rahtitilaa.

cabin-cargo-flexibility- Airbusin suunnitteleman matkustamomodifikaation avulla toteutetut muutokset jopa kaksinkertaistavat näiden koneiden rahtikapasiteetin. Muutokset koskevat penkkien lisäksi myös matkustamoviihdejärjestelmää sekä palovaroitinjärjestelmiä ja vaatimuksia.

Lattiakiskoihin kiinnitettävät rahtilevyt kestävät 9 g:n voiman. Rakenneratkaisu estää rahdin liikkumisen matkustamossa. Kokonaisratkaisu on ilmailuviranomaisen hyväksymä eli se täyttää kaikki paloturvallisuusmääräykset.

Muutostöiden jälkeen tyypillisen Airbus A330 -koneen matkustamoratkaisun tilalla voidaan kuljettaa maksimissaan 28 pallettia eli noin 76 m3 ja 7,3 tonnia. Airbus A330-koneen kokonaisrahtikapasiteetti on muutosten jälkeen 46,5 tonnia

OH-LTS_110520Finnairin A330-300 -koneiden matkustamomuutokset rahtikäyttöön toteutti Finnairin Tekniikka. Penkkien irrotus tehtiin kahdessa vuorokaudessa.  Kun matkustajaliikenteen kysyntä nousee, voidaan koneet myös tarvittaessa palauttaa matkustajakäyttöön yhtä nopeasti.

Muutokset Finnair toteutti OH-LTS ja OH-LTT -koneisiin. Näistä ensimmäinen lensi koelentoja lumisateessa 11. toukokuuta ja jälkimmäinen hetki sitten 18. toukokuuta 2020. Ensimmäisenä Aasiaan suuntasi 16. toukokuuta OH-LTS lennolla AY97 ja kohteena oli Guangzhou.

FINA330_CAN Normaaliaikana noin puolet maailman lentorahdista kulkee matkustajakoneiden mukana. Koronapandemian myötä matkustajaliikenne on vähentynyt rajusti, mikä on laskenut myös lentorahtikapasiteetin tarjontaa.

Logistisen verkoston harveneminen on lisännyt kiireisten lentokuljetusten tarvetta. Matkustamossa vapautuva tila tullaan Finnairilla käyttämään pääasiassa koronavirusepidemian hoitamisessa tarvittavien terveydenhoidon tarvikkeiden kuljettamiseen.

 “Toimivat logistiikkayhteydet ovat maailmantaloudelle kriittisiä aina, mutta niiden merkitys korostuu kriisiaikana. Huoltovarmuuden näkökulmasta on tärkeää saada tuntien sisällä tavaraa mantereelta toiselle”, sanoo Finnair Cargon johtaja Mikko Tainio.

 OH-LTT_180520aMaaliskuussa 2020 rahtioperaatiot laajarunkokoneilla aloittanut Finnair on huhti-toukokuussa lennättänyt rahtia Kiinan, Japanin ja Korean suuriin kaupunkeihin sekä Euroopassa Tallinnaan,  Brysseliin ja Dubliniin. Viimeisimpään on luvassa kaikkiaan 23 rahtilentoa Guangzhousta Helsingin kautta Dubliniin. Uusiksi rahtikohteiksi tulivat viime viikolla myös New York ja Bangkok. Yksisuuntaisia rahtilentoja on jo parhaimmillaan yli 50 viikossa.

“Tarjoamalla toimivat rahtiyhteydet eri maanosien välille voimme olla mukana edesauttamassa maailman toipumista pandemian vaikutuksista. Rahtikysynnän ansioista olemme myös pystyneet pitämään koneitamme ilmassa ja ihmisiä töissä rahtiin liittyvissä lento- ja terminaalioperaatioissa”, Mikko Tainio sanoo.

Finnair lentää rahtilentoja kahdeksalla Airbus A350-900 XWB -koneella ja nyt myös kahdella A330-300 -koneella. Kysynnän voimistuessa koneita otetaan käyttöön tarvittaessa varmasti tätäkin enemmän. MH

Lue myös: