Finnair keskeytti tilapäisesti kahdeksan Euroopan liikenteessä käytettävän A321-koneensa liikennöinnin maanantaina 13. lokakuuta 2025. Syynä keskeytykseen oli istuinten alkuperäisten verhoilujen valmistajalta SNT-groupilta saatu tieto, jonka mukaan istuinpäällisten vesipesun vaikutusta palosuojaukseen ei ole todennettu vaatimusten mukaisella tavalla. Istuinpäälliset on valmistettu istuinvalmistajan määritysten mukaisesti ja niiden toimittaja on Finnairin pitkäaikainen kumppani. Istuinpäällisiä on pesty alkuperäiseltä istuinvalmistajalta saadun tiedon mukaisesti vesipesulla. Istuimia pestään noin kahden vuoden välein. Vesipesu on normaali pesutapa lentokoneiden istuimille ja käytössä Finnairin muussa laivastossa.
Ongelmallinen tilanne istuinpäällisten vesipesun ja palosuojauksen osalta kävi ilmi osana Finnairin jatkuvaa laadun- ja jatkuvan lentokelpoisuuden valvontaa. Ongelma koskee kahdeksaa A321-konetta, jotka ovat OH-LZM, OH-LZN, OH-LZO, OH-LZP, OH-LZR, OH-LZS, OH-LZT ja OH-LZU. Näistä koneista ensimmäinen OH-LZM on toimitettu Finnairille jo vuonna 2017. Kyseisistä koneista OH-LZM lennettiin 16. lokakuuta Tallinnaan, jota seurasi OH-LZP:n siirto Tallinnaan 21. lokakuuta. Finnair on huollattanut koneitaan Tallinnassa aiemminkin. OH-LZS on ollut syyskuun lopulta lähtien huollossa Prahassa. Muut koneet ovat Helsinki-Vantaalla poislukien OH-LZR, joka lentää siis jo normaalisti. ”Olemme syvästi pahoillamme tilanteen aiheuttamasta haitasta ja mielipahasta asiakkaillemme. Lentojen turvallinen operointi on kuitenkin kaiken toimintamme lähtökohta. Kun saimme tiedon siitä, ettei vesipesun vaikutusta palosuojaukseen ole todennettu vaatimusten mukaisesti, oli selvää, että koneiden täytyi jäädä maahan, kunnes asia on ratkaistu”, sanoi Finnairin Tekniikan johtaja Pekka Korhonen. Koneisiin vaihdetaan nyt uudet istuinpäälliset, jotta ne voidaan palauttaa liikenteeseen. Ensimmäinen kone palatettiin käyttöön jo 19. lokakuuta. Finnairin arvion mukaan kaikki kahdeksan konetta ovat jälleen liikenteessä lokakuun loppuun mennessä. Uudet päälliset hankitaan usealta toimittajalta. Mahdollisesti pesumenettelyssä vikaantuneet entiset istuinpäälliset on toistaiseksi erillisessä säilössä Finnairilla eristettynä ns. lentokelpoisesta materiaalista. Näiden entisten istuinpäällisten jatkokäytöstä Finnair kertoo päättävänsä myöhemmin.
Tilanne voi näkyä asiakkaille myös ylivarauksina tai operoivan lentoyhtiön vaihtumisena. DAT LT:n koneiden lisäksi Finnair on paikannut kapasiteettivajetta Norran E190-koneilla ja Jettimen Boeing 737-800 -koneilla. Konevaihdokset ovat johtaneet istuinpaikkamäärien supistumiseen ja sitä kautta ylivaraustilanteisiin. Finnair viestii suoraan asiakkaillee, jos heidän lentoihinsa tulee muutoksia. Lue myös:
|
|||