Finnair tekee paluun kotimaan reiteille - voitti Traficomin kilpailutuksen kaikilla viidellä reitillä

AY-pyrstöt_310321(Päivittynyt klo 10.54) Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tehnyt julkisen tarjouskilpailun päätökset reittilentoliikenteen hankkimiseksi valtion tukemana Helsingin ja viiden maakuntalentoaseman välille. Finnair voitti kilpailutuksen kaikilla reiteillä. Lennot alkavat 31.10.2022. Finnairin voittamilla reiteillä operaattorina toimii Nordic Regional Airlines (Norra)

Säännölliset reittilennot kilpailutettiin Helsingin ja Joensuun, Helsingin ja Jyväskylän, Helsingin ja Kajaanin lentoasemien välille sekä kolmioreittinä Helsingin ja Kokkola-Pietarsaaren sekä Kemi-Tornion lentoasemien välille ajalle 31.10.2022–30.7.2023. Sopimukseen liittyy myös optiokausi, joka voi  pisimmillään olla 31.7.2023-28.4.2024.

Perushankinnan arvo ilman sopimuksen mukaisia optiota (31.7.2023- 28.4.2024) kaikki kohteet yhteenlaskettuna oli Traficomin arvion perusteella 14 miljoonaa euroa. Mahdollisten lisälentojen kanssa hankintaan on käytettävissä yhteensä 17 miljoonan euron määräraha.

Kilpailutukseen tuli tarjouksia neljältä lentoyhtiöltä: Amapola Flyg AB, DAT A/S, NyxAir OÜ ja Finnair Oyj. Joensuun reitti sai kolme tarjousta, Kajaanin ja Jyväskylän kaksi ja Kemi-Kokkolan reitti yhden. Kilpailutuksen ratkaisuperusteena oli hinta kaikkien tarjouspyynnön asettamien vaatimusten täyttävien tarjoajien kesken.

"Olemme tehneet hankintapäätöksen ja aloitamme nyt sopimusneuvottelut Finnairin kanssa. Neuvottelut pyritään saamaan valmiiksi mahdollisimman pian ja lennot alkamaan suunnitellusti 31.10.2022", kertoo johtaja Pipsa Eklund.  

Edestakaisia lentoja tulee olemaan korkeintaan kaksi kertaa arkipäivässä suorilla yhteyksillä ja kolme kolmiolentoa Kemi-Kokkola-Helsinki välillä. Jyväskylään lennot päättyvät jo 23.6.2023, ja lyhyempi kausi on huomioitu hieman parempana palvelutasona eli lentoja on viikossa yksi enemmän.

"Meidän voi olla mahdollista nostaa hieman palvelutasoa kentille kauden aikana, sillä hankinta alitti budjetin suunnitelman mukaisesti.  Meidän tulee kuitenkin huomioida mahdollinen polttoaineen hinnan nousua ja varautua siihen. Palvelutaso tulee jäämään hieman alhaisemmaksi kuin edellisellä kaudella", Eklund sanoo. Saatujen tarjousten hinta oli 13,7 miljoonaa euroa.

IMG-20210516-WA0014Joensuun lennoista kilpailivat Finnairin ohella DAT A/S sekä Amapola Flyg, joka lensi reittiä aiemman sopimuskauden ajan. Finnair tarjosi reitille rotaation eli yhden edestakaisen lennon hinnaksi 6326,06 euroa, kun seuraavaksi tulleen Amapola Flygin hinta oli 8090,00 euroa DAT A/S:n hinta oli 12 814,00 euroa. Edellisenä sopimuskautena Amapola Flyg lensi reittiä 3 190 000 eurolla, kun Finnairin tulevan kauden voittanut tarjous oli 1 891 492,33 euroa. 

Jyväskylän lennoilla Finnair vei kilpailutuksen ennen NyxAir OÜ:ta. Finnairin rotaatiohinnaksi tuli 6957,23 euroa, kun reittiä edellisen sopimuskauden lentänyt Nyxair tarjosi rotaatiota 8496,00 eurolla. Edellisen sopimuskauden NyxAir lensi reitillä 2 256 296,31 eurolla, kun Finnairin voittava hinta uudelta sopimuskaudelta oli 2 010 639,50 euroa.

Kajaanin lennoilla Finnairin voittava tarjous oli 10 365,61 euroa per rotaatio, joka jätti reittiä aiemmin operoineen DAT A/S:n antaman 11 980,00 euron tarjouksen taakseen. Aiemmin reittiä operoineen DAT A/S:n sopimuskauden hinta oli 3 954 532 euroa, kun Finnairin nyt voittanut tarjous oli 3 068 220,90 euroa.

Kemi-Kokkola -kolmioreitillä ainoan tarjouksen jätti Finnair. Rotaation hinnaksi tuli 12 060,11 euroa. Edelliskaudella reittiä lensi NyxAir 6 063 651 euron tarjouksella, kun Finnairin uuden sopimuskauden tarjous oli 5 565 741,2 euroa.

IMG-20210516-WA0012Finnair vei voiton kaikilla kilpailutetuilla reiteillä ja yhtiön tarjoama kokonaishinta oli 12 536 094,09 euroa koko sopimuskaudelta ilman alv:ta. Sopimussuhde Finnairin kanssa ei vielä syntynyt annetun päätöksen perusteella vaan vasta erillisillä sopimuksilla.

Finnairin voittamilla reiteillä alihankkijana toimii Finnairin osaomistusyhtiö Norra, joka lentää kaikilla reiteillä 68-paikkaisilla ATR 72-500 -potkuriturbiinikoneilla.


Maakuntalentojen tukeminen eduskunnan päätös

Norra_ATR_2Kilpailutus perustuu eduskunnan myöntämään määrärahaan lentoliikenteen ostoihin ja aiempaan vuonna 2020 tehtyyn väliaikaiseen ratkaisuun, jolla pyritään yhdessä kaupunkien kanssa uudelleen rakentamaan markkinaehtoinen lentoliikenne viidelle lentoasemalle koronapandemiaa edeltävää tasoa kohti.

Eduskunta hyväksyi 11.3.2022 vuoden ensimmäisessä lisätalousarviossa 17 miljoonan euron määrärahan, joka voidaan käyttää lentoliikenteen julkisen palveluvelvoitteen kustannusten kattamiseen. Traficom on asettanut julkisen palveluvelvoitteen reittiväleille.

Päivitys kello 10.54: Lisätty tieto Norran toimimisesta Finnairin alihankkijana kaikilla reiteillä.

Lue myös: