Finnair on käynyt työehtosopimusneuvotteluja matkustamohenkilöstönsä kanssa joulukuusta 2021, mutta neuvottelutulosta ei kuitenkaan ole saavutettu. AKT kertoi 1. helmikuuta neuvotteluiden katkeamisesta ja julisti 7. helmikuuta työtaistelutoimia. Finnair on hakenut apua ratkaisun löytämiseen valtakunnansovittelijan vetämän vapaaehtoisen sovittelun kautta. ”Toivomme ratkaisun löytyvän tulevassa sovitteluprosessissa, jotta lakolta vältyttäisiin”, sanoo Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt. AKT on antanut lakkovaroituksen Finnairin matkustamohenkilökunnan lakosta, joka alkaisi 22. helmikuuta 2022 ja kestäisi 8.3. saakka. Matkustamohenkilökunnan työehtosopimuksen voimassaolo päättyi 31.1.2022. Neuvotteluiden kariutumisesta kerrottiin 1. helmikuuta 2022. AKT kertoi Finnairin hakevan neuvotteluissa matkustamohenkilökunnaltaan 5,1 miljoonan euron vuosittaisia palkkasäästöjä. Ammattiliiton arvion mukaan se tarkoittaisi palkkojen laskemista keskimäärin kuudella prosentilla. ”Ilmoitetun lakon ajankohta on erityisen ikävä, koska se osuu keskelle vilkkainta hiihtolomakautta, jolloin monet perheet matkustavat talvilomille. Teemme kaikkemme, että lakolta vältyttäisiin ja löytäisimme yhteisen ratkaisun”, jatkaa Schildt. ”Olemme esittäneet tasapainoista mallia, joka huomioisi sekä Finnairin taloudellisen tilanteen että työntekijöiden tarpeet ja olisi samalla kustannusneutraali”, sanoo Jaakko Schildt. Finnair on raportoinut lähes miljardin euron tappiot pandemian aikana, ja pandemian aikana otettu velka rasittaa yhtiön taloutta vielä vuosia. Muiden henkilöstöryhmien kanssa Finnair kertoo löytäneensä tähän taloudelliseen tilanteeseen soveltuvat ratkaisut eri keskusteluissa. ”Tällä hetkellä Finnairin lentomäärä on noin puolet pandemiaa edeltävästä ajasta, joten toipumisemme on vasta alussa. Toivomme, että pääsemme sovittelussa yhteiseen ratkaisuun, ja asiakkaamme voisivat rauhassa suunnitella hiihtolomiaa”, sanoo Jaakko Schildt. Mahdollisen lakon vaikutuksista lentoihin ei tässä vaiheessa ole tietoa. Jos lentoja jouduttaisiin perumaan, Finnair viestii siitä suoraan asiakkaille. Lue myös:
|
|||