Finnairin Airbus A350-900 XWB -koneen ohilennot ovat yksi kesäkuisen Kaivopuiston lentonäytöksen pääohjelmanumeroista. Suomessa liikenneluokan koneita ei ole totuttu näkemään osana lentonäytösohjelmaa ja vielä harvemmin laajarunkokonetta. Normaaleista lento-operaatioista poikkeavaa näytösesitystä valmistellaankin erityisen huolella. Finnairin A350-900 -koneen näytösesityksen lentää yhtiön Airbus-ryhmän päällikkö Chief Pilot Marko Valtonen. Hän lensi ensi kerran Finnairin kaukoliikennelaivaston nykyisen rungon muodostavia A350 XWB -koneita elokuussa 2015. Tuolloinen lento lennettiin Airbusin koelentokoneella. Kokenut, jo lähes 27 vuotta Finnairin palveluksessa toiminut kapteeni Valtonen oli mukana tuomassa yhtiön ensimmäistä omaa konetta Helsinki-Vantaalle lokakuussa 2015 (kuvassa vasemmalla valmistaudutaan lähtöön Toulousesta lentokapteenien Paajanen ja Valtonen kanssa). Hän toimii Finnairilla myös kouluttajana ja tarkastuslentäjänä. Kapteeni Valtosen lisäksi esityslennolla on mukana kaksi muuta kokenutta Finnairin lentäjää. Kolmen ohjaajan käyttäminen esityslennoilla on myös konevalmistaja Airbusin käyttämä standardi. Yksi silmäpari lisää tuo merkittävää lisäarvoa turvallisuudelle vaativissa operaatioissa. Esitystä varten Finnair on konsultoinut myös konevalmistaja Airbusia, joka lentää vuosittain lentonäytöksissä omilla A350-900 -koneillaan. "Olemme käyneet keskusteluja Airbusin koelentäjien kanssa esityksestä ja he ovat toimittaneet meille myös taustamateriaalia lentoa ajatellen”, kertoo kapteeni Valtonen Lentoposti.fi:lle. ”Ohjelmaa viimeistellään, jonka jälkeen sitä harjoittellaan simulaattorissa 3-4 kertaa muutaman tunnin mittaisella lennolla. Harjoittelussa ja todellisessa lentotoiminnassa on huomioitu myös ns. contingency-menetelmät mahdollisten vikatilanteiden varalta” jatkaa Valtonen. Finnairin uudella A350-900 XWB FFS-simulaattorissa tehtäviä harjoituksia on seuraamassa myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin edustaja ja lentonäytöksen johtaja. Finnairin esityslento harjoitellaan pelkästään simulaattorissa ja siten kone nähdään Kaivopuiston yllä vain 9. kesäkuuta. Esityslennolla käytetään täysin normaaleja lentomenetelmiä eli taitolentoliikkeitä ei ole luvassa. Itse lento on näillä näkymin määrä suorittaa noin 1000 jalan eli 300 metrin korkeudella. Näin matalalla liikennekoneita näkee normaalisti vain lentoonlähtöjen ja laskeutumisten yhteydessä. Vaikka taitolentoliikkeitä ei nähdä niin luvassa on kuitenkin muuta, kuin pelkkää vaakalentoa. Kaivopuistossa nähtävä esitys on oma operaationsa, eikä kyseessä ole matkustajalento. Sille on jo allokoitu kone ja näytös ei aiheuta perumisia tai viiveitä Finnairin normaaleille lennoille. Finnairin A350-900 -konetta ei kuitenkaan nähdä kesäkuussa ensimmäistä kertaa Kaivopuiston yllä. Koneella lennettiin kahdeksikko eteläisen Helsingin yllä jo ensimmäisen koneyksilön saapuessa Suomeen 7. lokakuuta 2015. Toisen kerran koneella pyörähdettiin keskustan yllä 2000 jalan korkeudessa A350-operaatioiden ensimmäisenä vuosipäivänä 7. lokakuuta 2016. Tuolloin ylilento tehtiin A350 kauko-operaatioiden avauskohteen eli Shanghain-reitin paluulennolla. Finnairin koneita ei ole viime vuosina nähty varsinaisessa lentonäytösohjelmassa. Viimeisin lentonäytöksiin liittyvä lento on ilmeisesti nähty Kauhavan Lentäjien Juhannus -tapahtumassa. Finnair lennätti erikoislennon Helsingistä Kauhavalle useiden vuosien ajan. Koneina nähtiin ilmeisesti ainakin Airbus A320, Embraer ja MD80-kalustoa. Niillä lennätettiin myös yleisöä. Muita merkittäviä aiempia osallistumisia lentonäytöksiin ovat olleet mm. vuoden 2003 MD80-koneen matalalähestyminen Helsinki-Malmille sekä DC-9 -koneen ylilento Hyvinkäällä vuonna 1974. Historiasta löytyy myös 70-luvulta DC-8 -koneen matalalähestyminen Räyskälään, Caravellen osallistuminen lentonäytökseen Hyvinkäällä sekä Convair-koneen osallistuminen Kaivopuiston lentonäytökseen 1950-luvulla. Lentoposti.fi:n tietojen mukaan Kaivopuiston vuoden 2017 lentonäytös onkin ensimmäinen, jossa Finnairin laajarunkokone on mukana. Korjaus: Tarkennettu Kauhavan Juhannuksiin osallistumisia. Lue myös:
|
|||