Ensimmäinen Finnairin uuden sukupolven Airbus A350-900 XWB -kone (OH-LWA) laskeutui uudelle kotikentälleen Helsinki-Vantaalle alkuillasta 7. lokakuuta. Koneen odotetaan nostavan suomalaisyhtiön jälleen kasvu-uralle ja antavan Finnairille hetkeksi etumatkaa muihin eurooppalaisoperaattoreihin nähden. Finnairin ensimmäinen Airbus A350-900 XWB -matkustajakone laskeutui Helsinki-Vantaan kiitotielle 04R noin kello 18.07 keskiviikkona 7. lokakuuta (alla, klikkaa kuvat suuremmaksi). Finnair otti kaiken irti upeasta syysillasta ja esitteli uutta konetta kaartelemalla Helsingin kantakaupungin yllä ennen laskua Helsinki-Vantaalle. Kierros poiki runsaasti kuvia ja kommentteja sosiaaliseen mediaan. Esimerkiksi Twitteristä niitä löytyy hashtagilla #A350Finnair. Koneen saapuminen kiinnosti myös suurta yleisöä. Lentoaseman katseluterassin eturivi oli täynnä jo useita tunteja ennen laskeutumisaikaa. Esimerkiksi niin sanotuilla Lemminkäisen kallioilla kiitotien 04R itäpäässä oli runsaasti katselijoita ja kuvaajia (katso sieltä kuvattu video jutun lopusta). Median edustajia koneen saapumista seuraamaan oli ilmoittautunut melkein 30. Lisäksi A350 XWB:n mukana Toulousesta saapui 90 toimittajan ryhmä. Heistä suurin osa oli ulkomaalaisia. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA toivotti Euroopan ensimmäisen A350-koneen tervetulleeksi ja toivottaen samalla myös turvallisia lentoja koneelle. OH-LWA:n ensimmäisen laskun sen uudelle kotikentälle ohjasi Finnairin lentotoiminnanjohtaja ja lentokapteeni Jari Paajanen. Lentoaika Toulousesta Helsinkiin oli koneen kuudennella lennolla kolme tuntia ja 31 minuuttia. Kaikkiaan koneyksilöllä on koelennot mukaanlukien lennetty 21 tuntia ja kolme minuuttia. Finnair aikoo tehdä koneillaan pitkää päivää ja ylittämään maailmalla nykyisin operoivan kuuden A350-koneen päiväkohtaisen 11,4 lentotunnin rajan. Helsinki-Vantaan maantieteellinen sijainti mahdollistaa koneen käynnin Euroopasta Aasian yhden vuorokauden aikana. Myös Helsinki-Vantaan lentoasema on valmistautunut uuden konetyypin operointiin jo pidemmän aikaa. Aivan kaikkea ei voi tehdä ilman oikeaa lentokonetta ja ensilento hinattiin matkustajasillan viereen viimeisen kymmenen metrin matkan. Finavian edustajat olivat välittömästi matkustajasillalla arvioimassa tilannetta, jotta viimeiset kalibroinnit sillan automaattiohjaukseen voitiin tehdä tositilanteessa. "Finavia tekee kaikkensa Finnairin Airbus A350 -operaatioiden onnistumiseksi sekä matkustajien houkuttelemiseksi Helsinki-Vantaalle", sanoi Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen puheessaan lennon tuloportilla. "Finnair nousee uuden A350-koneen myötä kasvu-uralle. Matkustamo on tilava, valoisa ja hiljainen. Saamme koneen avulla hieman etumatkaa muihin eurooppalaisyhtiöihin verrattuna", kertoi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo. Kotiutuslennon jälkeen OH-LWA:n matkustamoa viimeistellään Helsinki-Vantaalla. Ensimmäinen kaupallinen lento operoidaan perjantaina 9. lokakuuta Amsterdamiin. Saman päivän aikana koneella lennetään myös Osloon. Kaukolennot aloitetaan 21. marraskuuta Helsinki-Shanghai -reitillä. Shanghain jälkeen seuraavat kaukokohteet ovat Peking, Bangkok Hong Kong ja Singapore. Myös New Yorkin lentojen operointi A350-koneilla alkaa vuoden 2016 aikana. Finnair poistaa nykyisiä Airbus A340-koneita laivastostaan joustavalla aikataululla reittirakenteen ja uusien A350-koneiden saapumisten myötä. Viimeisen A340-koneen odotetaan poistuvan Finnairin laivastosta vuoden 2017 loppuun mennessä.
YouTube-kanava Ylamaki Aviation video koneen laskusta kiitotielle 04R: Lue myös:
|
|||