Finnair julkisti eilen ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksensa. Tiedotteessa yhtiö kertoi kiihdyttävänsä kasvuaan. Käytännössä se tarkoittaa, että kahdesta Airbus A330 -koneesta ei luovutakaan aiemman suunnitelman mukaisesti 2017, vaikka samalla vastaanotetaan uusia A350 XWB -koneita. Finnairin Aasiaan suuntautuvan liikenteen kasvattaminen on edennyt suunnitellusti. Uusia A350 XWB -koneita on tilattu kaikkiaan 19 kappaletta. Niistä käytössä on nyt jo viisi. Vuoden loppuun mennessä määrä kasvaa seitsemään ja vuoden 2017 lopussa koneita on 11. Kaikki 19 ovat käytössä 2023 loppuun mennessä. Pieniä viivästyksiä (1 - 3 kuukautta) A350 XWB -koneyksilöiden toimituksiin ovat aiheuttaneet Airbusille Finnairin valitsemia istuimia toimittavan Zodiac-yhtiön tuotanto-ongelmat. Muuten valmiit koneet ovat joutuneet odottamaan Toulousen tehtaan asematasolla matkustamon sisustusta. Uusien koneiden käyttöönotossa on luonnollisesti ollut normaaliin tapaan jonkin verran myöhästymisiä tuottavia ongelmia. Kovin suuria ne eivät ole olleet, etenkin kun huomioidaan että yhtiö on lentänyt Bangkokin reitillä uudella konetyypillään jopa 18 tuntia vuorokaudessa. Monet ongelmista ovat nykytyyliin ratkenneet järjestelmien uudelleen käynnistyksillä. Kun lentojen satunnaisten viivästysten aiheuttamat palautteet jätetään huomioimatta, matkustajat ovat olleet erittäin tyytyväisiä uusiin A350 XWB -koneisiin. Asiakastyytyväisyydessä on koettu merkittävä parannus A330-kalustoon verrattaessa. Nelimoottorisista Airbus A340 -koneistaan Finnair luopuu lopullisesti vuoden 2017 loppuun mennessä. Yhtiö on myynyt vanhimman A340-koneensa romutettavaksi kuluvan vuoden alussa. Loput neljä myydään takaisin Airbusille vuosina 2016-2017. Sopimukset mahdollistavat joustavan luopumisen A340-kalustosta kysyntätilanteen mukaisesti. Tällä hetkellä uudet A350 XWB -koneet lentävät Pekingiin, Shanghaihin, Bangkokiin ja Hongkongiin. Soul tulee tyypin liikenneohjelmaan kesällä ja Singapore syksyllä. Liikenteen laajentumisen edetessä Finnairin hallitukselta kysyttiin 11. toukokuuta millä vauhdilla yhtiö haluaa vastaisuudessa kasvaa. Suunnitelmissa oli aiemmin luopua kahdesta A330-koneesta vuonna 2017 ja samaten kahdesta vuosina 2020-21. Tällä hetkellä niitä on kaikkiaan kahdeksan. Hallitus päätti kiihdyttää Finnairin kasvua pitämällä edelleen liikenteessä ainakin ne kaksi A330-konetta, joista oli tarkoitus luopua ensi vuonna. Näin saadaan merkittävää kapasiteetin kasvua, koska saman vuoden aikana vastaanotetaan neljä uutta A350-konetta. Vuosina 2020-21 liikenteestä poistuviksi suunniteltujen kahden A330-koneen pitämisestä yhtiön väreissä päätetään myöhemmin, mutta se ei ole pois suljettua. Finnairissa uskotaan, että kasvavilta Aasian markkinoilta on jatkossakin löydettävissä kannattavaa kasvua. Koska laajarunkokapasiteetti lisääntyy, myös Euroopan syöttöliikennettä tuottava kapearunkolaivasto kaipaa lisää kalustoa. Finnair on jo ensimmäisenä askelena päättänyt kuuden A321-koneen vuokraamisesta. Airbus esitteli viime viikolla Helsinki-Vantaalla Finnairille uusilla moottoreilla varustettua A320neo -konettaan (new engine option). Tyyppi olisi luonteva valita seuraavaksi kapearunkotyypiksi. Jos uuden A320neo-koneen tilaisi nyt, se olisi luovutuskunnossa vasta kuuden vuoden päästä. Silti monille Airbusin tilauskirjassa oleville koneille ei ole vielä käyttäjää, joten koneita on edelleen saatavissa vuokramarkkinoilta nopeammassa aikataulussa. Laivaston kasvu tarkoittaa myös ilmailualan työllisyyden paranemista Suomessa. Jo tähän mennessä on rekrytoitu 600 työntekijää ja määrä kasvaa 1500:aan vuoteen 2018 mennessä. T.T. Lue myös:
|
|||