Finnairin hallituksen asettamat tavoitteet ovat kannattava kasvu, markkinaosuuden kasvattaminen, asiakaskokemuksen kehittäminen, henkilöstökokemuksen kehittäminen ja digitaalinen transformaatio Haviteltava kasvu tukisi myös Finnairin kannattavuutta. Yksikkök Maantieteellinen sijainti antaa edelleen etua, jonka ansiosta Finnair kykenee kasvattamaan erityisesti Aasian-liikennettään kilpailijoitaan tehokkaammin. Finnairin kasvustrategian ytimessä on laajarunkolaivaston uudistus, jossa Finnair hankkii vuosina 2015–2023 yhteensä 19 huippumodernia Airbus A350-900 XWB -lentokonetta. Uusilla koneilla korvataan kokonaan Finnairin A340-laivasto, johon vielä viime vuonna kuului seitsemän konetta, ja täydennetään A330-laivastoa. Hallituksen strategiapäivityksen mukaan kasvua voidaan kiihdyttää, mikäli markkinatilanne säilyy suotuisana. Lisäkapasiteetti käytettäisiin ensisijaisesti uusien reittien tai lisävuorojen operointiin Finnairin nykyisillä liikennealueilla Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Finnairin visiona on tarjota asiakkailleen ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus. Erinomainen asiakaskokemus parantaa asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta, mikä vastaavasti edistää liikevaihdon positiivista kehitystä. Finnair kehittää business- ja economy-luokan tuotettaan sekä asiakaspalveluaan varmistaen laadukkaan asiakaskokemuksen kaikissa kohtaamisissa.
Lisärekrytoinnit kohdistuvat pääasiassa lentäjiin ja matkustamohenkilökuntaan, kun taas tukitoiminnoissa pyritään samaan aikaan kehittämään tuottavuutta erilaisin toimin. Tähän mennessä Finnair on jo rekrytoinut yli 500 henkeä ja arvioi nyt rekrytoivansa vuosina 2016–2018 vielä 900. Samalla henkilöstön keskimääräisen palveluvuosimäärän aleneminen vähentää keskimääräisiä palkkakustannuksia, sillä uuden lentävän henkilöstön palkkataso on nykyistä maltillisempi. Lisäksi Finnair panostaa uusin tavoin johtamiseen ja työhyvinvointiin koko henkilöstönsä motivaation ja työkykyisyyden turvaamiseksi.
Finnair asentaa aikaisemman suunnitelmansa mukaisesti langattoman tietoverkon koko laajarunkolaivastoonsa ja Airbus-kapearunkolaivastoonsa vuosina 2016–2017. Yhtiö panostaa kaupallisten digipohjaisten palvelujen lisäksi koko toimintansa digitaaliseen kehittämiseen tuottavuutta parantaakseen. Lue myös:
|
|||