Suomen Ilmailumuseo tutkii mahdollisuuksia hankkia takaisin Suomeen entinen Finnairin DC-9-14 -matkustajakone, lempinimeltään Tumppiysi. Koneyksilö on tällä hetkellä lentokuntoisena Kenian pääkaupungissa Nairobissa. Mahdollisen hankinnan kohteena oleva DC-9 -kone on yksi maailman vanhimpia reittiliikenteessä olevia suihkumatkustajakoneita. Suomessa tunnuksilla OH-LYD (kuvissa) ollut kone lensi Finnairilla vuosina 1971-1983. Kone on 19. valmistunut DC-9 ja lyhintä alatyyppiä DC-9-14. Sen lempinimeksi muotoutui aikanaan "Tumppiysi". Nyt 49-vuotiaana se lentää Keniassa halpalentoyhtiö Fly540:n lentoja rekisteritunnuksella 5Y-XXA. Finnairin laivastossa on ollut kaikkiaan 27 McDonnell Douglas DC-9 -matkustajakonetta. Viimeiset DC-9-50-koneet poistuivat yhtiön laivastosta 31. heinäkuuta 2003. "Hanke on alkuvaiheissaan, mutta toteutuessaan se toisi komean lisän museon jo nyt arvokkaaseen matkustajakoneiden kokoelmaan", kertoo Suomen Ilmailumuseon museonjohtaja Markku Kyyrönen. Tällä hetkellä Euroopan ainoa museoitu DC-9-kone löytyy Espanjan Madridista, jossa se on ulkosäilytyksessä. Ilmeisesti DC-9-koneiden eri versioita on museoitu kaikkiaan seitsemän. Niistä vain yksi, Meksikon Benito Juarezin kentällä sijaitseva kone, on nyt haviteltavan yksilön kaltaista DC-9-10-sarjaa. Kone toimii varsinaisen museokoneen sijaan kirjastona ja siitä on riisuttu mm. molemmat moottorit. Nyt kiikarissa oleva Tumppiysi vastaa mitoiltaan museon tämän hetken suurinta konetta Convairia. Hankinnan kohteena oleva kone ei kuitenkaan mahdu museon nykyisin tiloihin ja se kytkeytyykin siten olennaisesti Suomen Ilmailumuseon Lentoon 2015 -hankkeeseen. Vuonna 2012 käynnistetyn Lentoon 2015 -hankkeen avulla Suomen Ilmailumuseo pyrkii modernisoimaan ja kasvattamaan toimitilojaan. Suomen Ilmailumuseo Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella on ilmailun valtakunnallinen erikoismuseo, jonka kokoelmiin kuuluu sekä siviili- että sotilasilmailun esineistöä. Museo sijaitsee lyhyen kävelymatkan päässä ensi kesänä avautuvalta Kehäradan Aviapoliksen asemalta. Aiemmin kiikarissa oli Finnairin vanha Super Caravelle Vuonna 2008 käynnissä oli yksityisten tahojen jaloilleen polkaisema Pro Caravelle -hanke. Sen tarkoituksena oli Finnairin vuosina 1965-1983 käyttämän Super Caravelle OH-LSG "Jyväskylä" -koneen (s/n 169) hankinta Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin. Tulloin hanke ei päässyt maaliin saakka, sillä koneelle ei löytynyt virallista omistajaa, jonka kanssa sen ostamisesta olisi voinut keskustella. Kone Kongon Kinshasassa romutettiin ennen omistajatahon löytymistä. Hankintaa vaikeutti lisäksi koneen lentokelvoton kunto. Super Caravelle olisi kuitenkin isolla työllä saatu taivaalle ja hankkeella oli jo useita tukijoita. Niistä yksi oli koneen valmistaja Airbus. Lue myös:
|
|||