Finnairin Sharklet-uutuus laskeutui Helsinki-Vantaalle

A321ER_12Finnairin ensimmäinen Sharklet-siivenkärkievin eli wingletein varustettu Airbus A321ER-kone laskeutui Helsinki-Vantaan kiitotielle 22L perjantaina 6. syyskuuta. Sen otti asematasolla vastaan pelastusajoneuvojen perinteisen vesisuihkutervehdyksen sateenkaari. Konetyyppi korvaa yhtiön lomalennoilla käytetyn Boeing 757 -laivaston.

Maailman ensimmäinen A321ER Sharklet nousi taivaalle Hampurin Finkenwerderin kiitotieltä 23. Heti ilmaan päästyään ohjaajat tekivät perinteisen lähtötervehdyksen vaaputtamalla konetta kiitokseksi tehtaan työntekijöille.

DSC_1713Helsinki-Vantaalle OH-LZG:n ohjasivat lentokapteenit Matti Keränen ja Tero Takki. Ensimmäisen laskun kotikentän kiitotielle 22L teki tunnin ja 39 minuutin jälkeen Keränen. Virallisella ensilennolla perämiehen tehtäviä hoitanut Takki oli puolestaan tehnyt ensimmäisen laskun koneen koelennolla Hampurissa.

A321ER_14Finnairin ystävällisen ammattitaitoinen matkustamohenkilökunta tarjoili siirtolennolla matkatoimistoväelle ja median edustajille keittiömestari Pekka Terävän maukkaan alkupala-annoksen. Se on osa syyskuussa tapahtuvaa uudistusta kaukolentojen business-luokan aterioissa.

Ensilennolla oli tilaisuus tutustua myös Finnairin lomalentojen uuteen mobiiliin matkustamoviihdetablettiin eli Samsung Galaxy Tab 3:een (lue erillinen juttu, linkki alhaalla).

A321ER_15OH-LZG:n (msn 5758), lokikirjaan oli kertynyt kotikentälle suuntautuneen lennon päätteeksi lentotunteja 8 tunnin 24 minuutin verran. Koneen seuraavasta lentokohteesta ei ole varmuutta, mutta sen uskotaan lähiaikoina operoivan jotain reittilentoa.

Finnair vastaanottaa vuoden loppuun mennessä vielä kaksi uutta Sharklet-konetta. Niitä on tilattu kaikkiaan viisi. Konetyyppiä käytetään erityisesti lomalentoliikenteessä, mutta sitä voidaan hyödyntää myös reiteillä.

A321ER_16Finnairin seuraava A321ER-kone on jo kovaa vauhtia valmistumassa Airbusin Finkenwerderin tehtailla. Kuvassa oikealla se on vielä maalamattomana, mutta valmiina toimitettu sivuvakaaja asennettuna. Sen sijaan Sharklet-siivenkärkievät ja moottorit puuttuvat.

Yhtiö saa seuraavat A321ER-koneensa loka- ja marraskuussa. Viimeiset kaksi toimitetaan näillä näkymin helmi- ja maaliskuussa 2014.

Kaikkiaan 35 asiakasta on tilannut Airbusilta Sharklet-siivenkärkievillä varustettuja koneita. Seuraavaksi on tulossa kokonaan uuden sukupolven moottoreilla lentävä A320neo-versio (New Engine Option), jossa luonnollisesti myös on Sharkletit.

Airbus vakuuttaa sen modernien voimanlähteiden vievän nykyteknologialla saavutettavissa olevat polttoainesäästöt uudelle tasolle.

Finnairin A321ER-kone.

A321ER_13







Lue myös: