Finnairin Vauramo: Espanjalaista kabiinihenkilöstöä ei käytettäisi lakkotilanteessa

Finnair_Pekka_Vauramo_1Finnair ei aio käyttää espanjalaista matkustamohenkilökuntaa mahdollisen lakon aikana. Näin linjasi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo tavatessaan perjantaina ilmailu- ja matkailutoimittajia. Yhtiö vie Aasian strategian toiseen vaiheeseen ja jatkaa Toronton kausireittiään 757-koneiden poistuttua Airbus A330 -kalustolla.

Finnairin 200 miljoonan euron säästötavoitteesta on kasassa 140 miljoonaa. Vauramo muistutti että vastuu tavoitteen saavuttamisesta kuuluu koko henkilöstölle, myös siis johdolle, jolta on vaadittu palkanleikkauksia.

Jäljellä olevasta 60 miljoonan säästötavoitteesta noin 2/3 on mukana työehtosopimuspöydässä. Läheskään kaikki ei kuitenkaan liity varsinaiseen palkkaukseen.

Runsaasti julkisuutta saanut 200 espanjalaisen matkustamotyöntekijän rekrytointi alihankkijan kautta ja siihen liittynyt salaa kuvattu video nousivat tapaamisessa esiin. Tallenteesta vaikuttaisi käyvän ilmi, että henkilöstöä olisi tarkoitus käyttää myös Finnairin henkilöstön mahdollisen lakon aikana.

"En voi allekirjoittaa tuota Finnairin henkilöstöpolitiikan osana", Vauramo sanoi. Hän tosin vihjaisi ettei voi tietää, onko videota mahdollisesti jotenkin editoitu.

"Lakko ei ole koskaan tavoite. Jos sellainen kuitenkin alkaa, espanjalaista työvoimaa ei tulla käyttämään lakon aikana," Vauramo linjasi.

Hänen mukaansa mahdollisessa lakkotilanteessa kuitenkin jatkettaisiin jo nyt alihankkijan kautta tulevan ulkomaisen työvoiman käyttöä. Samaten Kanarian liikenteeseen aiotusta espanjalaisesta työvoimasta on jo esisopimus ja tämäkin prosessi jatkuu.

 

Aasian-strategia toiseen vaiheeseen

Uusia säästökohteita on jatkuvasti vaikeampi enää löytää, joten on luonnollista että kannattavuutta haetaan kasvun kautta. Vauramon mukaan siirrytään Aasian strategian toiseen vaiheeseen.

Hän muistutti, miten 80-luvulla Finnair oli selkeästi Eurooppa-painoitteinen yhtiö. Nyt yhtiön katse on suunnattu Aasiaan. Sitä kautta syntyvä jatkomatkustaminen samalla mahdollistaa suomalaisille edelleen poikkeuksellisen hyvät yhteydet eurooppalaisiin kohteisiin.

Helsinki-Vantaan hyvä maantieteellinen sijainti ja nopea vaihtoaika (minimissään 35 minuuttia) ovat kovia valtteja Aasiasta lähtevässä matkailussa. Vauramon mukaan yhtiön kolmesta Japanin kohteesta Finnair on nopein yhteys 28 eurooppalaiseen kaupunkiin. Näin, vaikka mukana on välilasku.

Suurimpien megakohteiden rinnalle liikenneohjelmaan tulee kaupunkeja, joista yhteydet Eurooppaan saattavat puuttua kokonaan tai ne ovat vähäisiä. Silti niistä löytyy runsaasti asiakaspotentiaalia.

Tällaisia ovat esimerkiksi Chongqing ja kesällä lennetyt Xian Kiinassa ja Hanoi Vietnamissa. Xianin käynnistys saavutti tavoitteet, Hanoi jäi hiukan alle. Liikenne kohteisiin jatkuu ensi kesänäkin.

Nykyisin Finnairilla on Aasian kohteita 13. Vuoteen 2020 mennessä lukumäärä on tarkoitus kasvattaa 20:een. Aiemmista kohteista joku voi jäädä pois, mutta tilalle tulla pari uutta, joten kokonaismäärä kasvaisi.

Toronton kausireittiä on liikennöity Finnairin lomalentojen Boeing 757 -koneilla, jotka poistuvat käytöstä. Niitä korvaava Airbus A321 Sharklet ei kuitenkaan reitille sovellu. Vauramo kertoi, että liikennettä on tarkoitus jatkaa, mutta kalustoksi vaihtuu laajarunkoinen A330. ++

Lue myös: Vauramo kertoi Aasian liikenteen toisesta vaiheesta elokuussa 2013: