Yhdysvaltojen onnettomuustutkintavirasto NTSB suosittaa tarkastuksia kaikkiin GEnx-moottorein varustettuihin Boeing 787 ja 747-8 -koneisiin. Syynä ovat moottorille sattuneet kolme vauriota muutamassa kuukaudessa. Ilmailuviranomainen FAA julkaisi AD:n moottorien fan mid shaft -akselin tarkastamisesta murtumien varalta. Ensimmäinen 787-koneen General Electric GEnx-1B -moottorin vaurio tapahtui heinäkuussa Boeingin Etelä-Carolinan tehtailla normaalin koekäytön yhteydessä. Rullauskokeiden aikana moottorista lensi metalliosia (linkki uutiseen alla). Elokuun lopussa toisen 787 Dreamlinerin GEnx-1B-moottorista löydettiin samankaltaisia murtumia. Kolmas tapaus sattui syyskuussa Shanghaissa, kun 747-8F-rahtikone keskeytti lentoonlähdön menetettyään tehot yhdestä GEnx-2B-moottorista. FAA:n julkaisema Airworthiness Directive (AD) käskee operaattoreita tarkistamaan GEnx-moottorit ultraäänikokeella ennen seuraavaa lentoa. Lisäksi moottorit pitää tarkistaa aina 90 päivän jaksoissa edellisen tarkastuksen jälkeen. Myös Suomen ilmailuviranomainen Trafi ilmaisi huolensa lentoturvallisuudesta uusien moottorityyppien osalta keväällä 2012.
FAA:n Airworthines Directive GEnx-moottoreista: FAA Trafi: EU-alueen lentoyhtiöt kovassa puristuksessa
|
|||