Suomalainen lentotoimintansa alkuvuodesta 2016 aloittava Go! Aviation lupaa asiakkailleen kilpailukykyistä hintaa ja suoria yhteyksiä joustavalla aikataululla. Yhtiön "All You Can Fly" -pakettia markkinoidaan alle kahden tuhannen euron kuukausihinnalla. Maakuntakentiltä Helsinkiin operoitavilla reittilennoilla tähdätään jopa Finnairin syöttöliikenneyhtiöksi. "Lentoyhtiöiden premium-lipuilla asiakas ei välttämättä saa mitään todellista etua. Aika kuluu ruuhkaisella lentoasemalla ja täydessä loungessa. Go! Aviationin avulla päästään nopeasti paikasta A paikkaan B. Helsinki-Kuopio -reitillä asiakkaan aikaa voidaan säästää jopa 1,5 tuntia", kertoo Go! Aviationin operatiivinen johtaja Roope Kekäläinen. "Koneisiimme nousu ja poistuminen tapahtuu nopeasti. Se puolestaan mahdollistaa lennolle saapumisen vaikka vasta 15 minuuttia ennen lähtöaikaa. Lisäksi voimme operoida myös pienkentille", jatkaa Kekäläinen. Pilatus PC-12 -koneen kahdeksanpaikkainen matkustamo tarjoaa asiakkaille miellyttävän lentokokemuksen. Potkuriturbiinikoneen moottorin ääni kuuluu matkustamoon mutta keskustelu vieruskaverin kanssa onnistuu normaaliäänellä. Matkustamoon kantautuva moottoriääni vastaa ATR-koneen matkustamon melutasoa. Operaattori on esitellyt toimintaansa ja PC-12 -konetta Helsingin lisäksi jo Kuopiossa ja Vaasassa, jotka mitä ilmeisimmin ovat yhtiön ensimmäiset kohteet. Reittejä on suunniteltu yhdessä asiakaskunnan kanssa ja niitä julkistetaan aikatauluineen tulevan talven aikana. Reittilentojen lisäksi tarkoitus on operoida ns. popup-reittejä ja tilauslentoja. Matkustajalentojen lisäksi koneella voidaan suuren sivuovensa ansiosta kuljettaa tarvittaessa myös rahtia. Go! Aviationin omaa lentotoimintalupaa odotellaan saatavaksi viranomaiselta loppuvuodesta 2015. Nyt Suomessa esitelty kone (D-FDHR) palaa vielä takaisin Saksaan. Sen on määrä saapua takaisin GO! Aviationin käyttöön 10. tammikuuta 2016. Operaatiot on määrä aloittaa tilauslennoilla tammi-helmikuussa. Maaliskuussa GO! Aviationin laivastossa on määrä olla jo kolme konetta. Niistä kaksi on mahdollisesti aivan uusia. Loppuvuodeksi on suunniteltu kolmen uuden lisäkoneen hankintaa mutta varsinaista tilausta koneista ei ole vielä tehty. Suunnitelmien mukaan ne sijoitettaisiin Suomen sijasta Eurooppaan. Ainakin eniten Suomessa käytetyt koneet on määrä laittaa Suomen OH-ilma-alusrekisteriin. Reittiliikennetarjontaa tuodaan ohuiden yhteyksien kohteiden lisäksi myös ns. runkoreittien oheen sekä kohteisiin, joiden välillä ei ole suoraa lentoa. Näitä voisivat olla esimerkiksi Brysselin ja Strasbourgin, Münchenin ja Berliinin sekä Frankfurtin ja Berliinin väliset lennot. Tavoitteena on päästä samaan lipunmyyntijärjestelmään Finnairin kanssa. Se mahdollistaisi sujuvan syöttöliikenneyhteistyön Suomen hiljaisilta maakuntakentiltä Helsinki-Vantaalle ja edelleen Finnairin laajaan reittiverkostoon. Vastaavan tapaisia palveluita on käytössä myös muilla eurooppalaisilla lentoyhtiöillä. Joustavuutta lentovarauksiin haetaan jo heti aluksi yhtiön omalla mobiilisovelluksella. Sen avulla voi varata lentoja sekä nähdä mistäpäin on tarjolla saatavilla olevia lentoja. Vielä kehitteillä oleva sovellus julkistetaan näillä näkymin ennen vuodenvaihdetta. Pilatus PC12NG -koneen polttoaineen kulutus on noin 160 kg tunnissa, joka tekee koneesta erittäin kilpailukykyisen lyhyillä alle kahden tunnin lennoilla. Joustavia yhdensuuntaisia ns. flex-lippuja suunnitellaan myytävän 250 euron hintaan. Tarjolle tulee myös 1995 euroa kuukaudessa maksava "All You Can Fly" -paketti, jonka avulla asiakas voi matkustaa Go! Aviationin reittiverkostossa. Pilatus PC-12 -koneella operoitavilla reittilennoilla asiakkaiden käytössä on kahdeksanpaikkainen matkustamo ja mukaan voi ottaa 15 kg:n käsimatkatavaran. Koneen kantama on 2200 kilometriä, joka tarkoittaa noin 270 solmun nopeudella lentävälle koneelle reilun neljän tunnin lentoaikaa. Tuolloin koneessa olisi käytössä 6 matkustajapaikkaa ja käsimatkatavarat. Liikelentämisen ohella lomamatka omalla aikataululla Helsingistä Kittilän laskettelukeskuksiin tai golf-matka Eurooppaan ovat vain muutamia esimerkkejä koneen mahdollistamista operaatioista. Kapasiteettia on tarjolla erityisesti kesällä, kun liikematkoissa on hiljaisemmat ajat. Koneiden huollot tehdään ainakin alkuvaiheessa Suomessa ja myöhemmin Euroopan kohteissa. Koneiden kotikentästä riippuen huollot keskitettäneen Pohjois-Euroopan osalta Tanskaan ja eteläisempien kohteiden osalta Etelä-Saksaan. Go! Aviationin tavoitteena on olla Euroopan markkinajohtaja omassa segmentissään vuonna 2025. Tuolloin laivastossa on määrä olla jo 40 konetta. Kaikki koneet eivät tule olemaan yhtiön omistuksessa vaan ne on vuokrattu, joka mahdollistaa joustavan kapasiteetin. "Tavoitteena on pitää omien koneiden määrä laivastossa noin 75 prosentissa", kertoo Kekäläinen. Euroopan alueella vain Suomen ja Ranskan mahdollistama kaupallinen yksimoottorikoneen operointi matkustajaliikenteessä tuo GO! Aviationille sen oman arvion mukaan 3-4 vuoden etumatkan kilpailijoihin nähden. Yksimoottoristen Pilatus PC-12 -koneiden käyttö matkustajaliikenteessä on jo nyt erityisen suosittua Pohjois-Amerikassa ja Australiassa. Myös Euroopan ensimmäinen kaupallinen Pilatus PC-12 -operaattori on suomalainen yritys. Hendell Aviation aloitti keväällä 2013 ensimmäisenä eurooppalaisena lentotoimintaluvan haltijana kaupalliset mittarilennot PC-12 -koneella. Myös Ilmavoimat käyttää Suomessa PC-12NG -koneita yhteys- ja kuljetuslentoihin. Go! Aviationilla on nyt palveluksessaan neljä lentäjää ja keväällä on tarkoitus kouluttaa yhtiön palvelukseen 15 suomalaista lentäjää. Laajentumisen tarpeisiin on valittu jo 30 ohjaajaa. Kaikkiaan Go! Aviation työllistää tällä hetkellä reilut kymmenen henkeä. Maaliskuussa palveluksessa on jo noin 30 henkeä ja vuoden 2016 lopulla luku on jo 50. "Olemme palkkauksen osalta kilpailukykyinen työnantaja, jonka lisäksi huolehdimme myös työhyvinvoinnista hyvällä ilmapiirillä", kertoo Kekäläinen. Yhtiön omistuspohja on kotimainen ja sen pääomistaja ovat toimitusjohtaja Jorma Kario ja operatiivinen johtaja Roope Kekäläinen. Muina omistajina on kymmenen sijoittajaa joista on toistaiseksi nimetty vain entinen F1-kuljettaja Mika Salo. Loppuvuodesta mukaan on tulossa viisi uutta sijoittajaa. Toistaiseksi yhtiön omistuspohja on 100 prosenttisesti suomalainen. Lue myös aikaisempia uutisiamme Go! Aviationista:
|
|||