GPS-häirintä esti Finnairin lennot Tarttoon jo kahtena päivänä - syynä lähestymismenetelmävaatimukset

Norra_ATR_1Suomenlahden ja Baltian alueella tapahtuva GPS-häirintä on tuonut merkittäviä vaikutuksia lentoliikenteelle Virossa. Finnairin Helsinki-Tartto -lennot ovat joutuneet palaamaan takaisin lähtökentälle. Asiasta kertoi Viron yleisradio Eesti Rahvusringhääling (ERR). Lähestymisen aloittaminen Tarttoon on estynyt lähestymismenetelmissä olevien GNSS-vaatimusten (Global Navigation Satellite System) seurauksena.

Viron yleisradion mukaan Norran ATR 72-500 -koneilla operoimat Finnairin lennot Helsingin ja Tarton välillä ovat häiriintyneet torstaina 25. huhtikuuta ja perjantaina 26. huhtikuuta 2024.

Huhtikuun 2024 alussa Viron lennonvarmistusyhtiö kertoi GPS-häirinnän lisääntyneen Virossa merkittävästi. Päivittäin raportteja häirinnästä tuli 10-20 kappaletta. Vielä tuolloin vaikutukset lentoliikenteeseen olivat vähäisiä. Finnair käynnisti ostoliikennelennot Tarttoon 31. maaliskuuta 2024.

GPS_jamming_2024_1Lentokoneen GPS-järjestelmää voidaan häiritä jo lennon aikana ennen määräkenttää. Mikäli järjestelmä ei lennon aikana palaudu joudutaan käyttämään vaihtoehtoisia lähestymismenetelmiä mikäli niitä on tarjolla.

Tartossa käytettävissä mittarilähestymismenetelmissä on vaatimus satellittinavigointijärjestelmän toimivuudesta. Pilvikorkeuden ja näkyvyyden rajoittaessa käytetään mittarilähestysmismenetelmiä. Tartossa myös ILS-tarkkuusmittarilähestymismenetelmässä on vaatimus GNSS-järjestelmän toimivuudesta alkulähestymisen sekä ylösvedon osalta. Hyvien sääolosuhteiden vallitessa voidaan suorittaa myös lähestymismenetelmistä riippumattomia näkölähestymisiä.

Keväällä 2022 vastaavat ongelmat kohtasivat Suomessa Transaviabaltikan Helsinki-Savonlinna -lentoja, jotka jouduttiin keskeyttämään noin viikon ajaksi.

Airbus_Galileo_satGPS-signaalin kadotessa ei tiettyjä lähestymismenetelmiä voida käyttää ja vääristämällä paikkatietoa voidaan aiheuttaa myös muunlaisia ongelmia. Lentokoneiden järjestelmät tunnistavat tällaiset ongelmat, jonka lisäksi lentäjät on koulutettu virheellisen signaalin aiheuttamien ongelmien havainnointiin. Näissä tapauksissa käytetään mahdollisesti muita tarjolla olevia perinteisiä lähestymismenetelmiä.

Lentoliikenteen navigointi- ja lähestymismenetelmiä on siirretty asteittain kohti ICAO Performance Based Navigation (PBN) -konseptia. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan nosti esiin GPS-järjestelmien alttiuden häirinnälle (jamming) ja signaalin väärentämiselle (spoofing). GPS-signaalin menetyksiä alkoi tapahtumaan suuremmissa määrin juuri keväästä 2022 lähtien.

Perinteisten navigointi- ja lähestymislaitteiden korvaaminen satelliittipohjaisilla järjestelmillä on tuonut kustannussäästöjä, mutta altistaa lentoliikenteen sujuvuuden alttiiksi mahdollisissa GPS-signaalin häiriö- tai häirintätapauksissa.

ERR: Second Finnair flight turns back from Tartu due to GPS interference

Lue myös:

Artikkeli: Radionavigointi kohti romukoppaa