Helikopterilentoja vuodesta 2020 lähtien tarjonnut lentoyhtiö Helsinki Citycopter laajentaa strategiansa mukaisesti toimintaansa lentokoulutuksen pariin. Helsinki Citycopterin omistava Aerocom Aviation Oy on ostanut Salpauslennon (SL Flight Training), joka on yksi Suomen vanhimmista lentokouluista. Samalla lentoyhtiön toiminta laajenee Helsinki-Vantaalla ja uutena toimipaikkana mukaan tulee myös Tampere-Pirkkala. Uusilla edustusluokan ACH130-helikoptereilla operoivan lentoyhtiön liiketoiminta on ollut kannattavaa. Lentoyhtiön liiketoiminnan laajentaminen koulutustoimintaan on osa Helsinki Citycopterin strategiaa valmistautumista ilmailun ja lentoliikenteen tulevaisuuteen. Koulutustoiminta mahdollistaa lentoyhtiölle omien opettajakelpuutuksen omaavien lentäjien työllistämisen ympärivuotisesti entistä paremmin. Nykyisin työvoimalle on suurempi tarve kesäkaudella kuin talvella. Hankinta tuo vakautta toimintaan ja avaa samalla mahdollisuuden kouluttaa uusia ammattilentäjiä kasvavalle ilmailualalle. "Salpauslento on yksi Suomen vanhimmista ja arvostetuimmista lentokouluista, josta on valmistunut yli 700 ammattilentäjää. Heitä on työllistynyt esimerkiksi Finnairille ja Norralle sekä Suomen ulkopuolella Qatar Airwaysille ja Norwegianille. Olemme ylpeitä saadessamme jatkaa ja kehittää koulun arvokasta toimintaa. Opettajatkin löytyvät omasta takaa, sillä pilottimme ovat myös koulun vanhoja tuttuja ammattikouluttajia niin koptereille kuin kiinteäsiipisille lentokoneillekin", kertoo Helsinki Citycopterin lentotoiminnan johtaja ja perustajaosakas Ari Kallinen. Kallinen on toiminut SL Flight Training -lentokoulun päälennonopettajana vuodesta 2010 lähtien ja ilmailualalla arvostettu lentokoulu jatkaa Helsinki Citycopterin rinnalla toimintaansa tutulla SL Flight Training -nimellä. Taustalla on tehty yhteistyötä ilmailuviranomaisen suuntaan jo 1,5 kuukautta lentokoulun vastuuroolien osalta. Salpauslennon uudet verkkosivut avattiin tiistaina 21. maaliskuuta 2023. Varsinainen yrityskauppa toteutui jo helmikuussa 2023. Lentokoulun opetustoimintaa kehitetään entisestään ja tarjolla tulee olemaan jatkossakin monipuolista ja yksilöllistä lentokoulutusta lentokoneilla ja helikoptereilla yksityislentäjästä liikennelentäjätasolle asti. Tavoitteena ei ole jättimäiset massakurssitukset vaan sen sijaan koulutuksessa halutaan panostaa laatuun ja kursseille otetaankin vain muutamia lento-oppilaita kerrallaan. Ensimmäiset uudet oppilaat aloittavat koulutuksen jo maanantaina 27. maaliskuuta. Tavoitteena on auttaa uusia lentäjiä työllistymisessä ja heitä palkataan mahdollisesti myös oman yhtiön kasvutarpeisiin. Koulutusta tullaan järjestämään etupäässä Helsingissä ja Tampereella, mutta sitä on kysynnän kasvaessa mahdollista laajentaa myös muille Suomen lentoasemille. Lentokoulutukseen on käytettävissä Cessna 152 ja Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV -lentokoneet ja helikopterikoulutuksessa käytetään Robinson R44, EC120B sekä EC135 -helikoptereita. "Yksilölliselle palvelulle on Suomessa tarvetta ja ilmailualan vastoinkäymisistä huolimatta alalla on edelleen imua. Helikoptereilla jo tarjoamamme palvelu on paitsi parantanut liikenneyhteyksiä pääkaupunkiseudun ja maakuntien välillä, myös tarjonnut nopean ja vaivattoman pääsyn kohteisiin, joihin Suomen muu lentoverkosto ei yllä", kertoo Helsinki Citycopterin perustajaosakas sekä kaupallinen johtaja Joonas Nurmi. Samalla muutoksessa on kyse yhdestä askeleesta kohti lentämisen sähköistä tulevaisuutta. Helsinki Citycopter nimittäin valmistautuu hankinnalla myös tarjoamaan ensimmäisten joukossa koulutusta uusiin sähköisiin eVTOL-ilma-aluksiin sekä olemaan aikanaan ensimmäisten eVTOL-operaattoreiden joukossa. "Jahka sähköiselle lentämiselle julkaistaan viranomaisen määräyspohja, tulee liikenteen kasvattaminen eVTOL -laitteilla olemaan luonnollinen jatkumo toimintaamme. Se tukee myös vastuullisuusstrategiaamme", jatkaa Nurmi. “Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA määrittää lähitulevaisuudessa koulutusvaatimukset eVTOL-laitteisiin. Seuraamme ja kartoitamme eVTOL-laitteiden kehitystä ja valmistaudumme olemaan ensimmäisten joukossa tarjoamaan eVTOL-koulutusta ja operoimaan kaupallisesti kokonaan uudenlaisilla sähkömoottoroiduilla ilma-aluksilla. Esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välinen sähköinen ilmasilta voisi olla mahdollinen jo lähivuosina”, avaa Nurmi tulevia suunnitelmia. Helikopterilentopalvelut tulevat olemaan jatkossakin Helsinki Citycopterin ydinliiketoimintaa. Sähköinen lentäminen on yksi ilmailun tulevaisuuden suuntaus ja sitä odotellessa Helsinki Citycopter aikookin jatkaa kannattavan ydinliiketoimintansa eli helikopteritilauslentoliikenteen kasvattamista. Nollabudjetilla koronasyksynä 2020 perustetun lentoyhtiön toiminta on kasvanut kannattavasti ja yhtiön liikevaihto vuonna 2022 oli jo 1,14 miljoonaa euroa. Edellisvuoteen verrattuna yhtiö operoi yli kaksinkertaisen määrän lentoja Suomessa ja Pohjoismaissa. “Talven aikana olemme valitettavasti joutuneet sääolosuhteiden takia perumaan lentojamme. Näistä ikävistä peruutuksista huolimatta olemme lentäneet ja myyneet talvikaudella enemmän lentoja kuin vuotta aiemmin. Tulevan kesän osalta varauksia on ainakin kaksinkertainen määrä verrattuna vuodentakaiseen aikaan”, kertoo Nurmi. Toukokuusta 2022 lähtien Helsinki Citycopter on lentänyt pääosin kahdella uudella seitsemänpaikkaisella yritystason Airbus Helicopters ACH130-helikopterilla (Airbus Corporate Helicopters). Yhtiön helikopteritilauslentoliiketoiminnan palveluksessa on tällä hetkellä viisi helikopterilentäjää. "Vaikka kasvuvauhti on ollut kovaa niin yhtiön kapasiteetti vaikuttaa riittävän ainakin toistaiseksi. Haluamme jatkossakin varmistaa palvelun laadun sekä turvallisuuden, joka ensisijaista", painottaa Nurmi. Helsinki Citycopter on vuokrannut Helsinki-Vantaalta noin 1500 neliömetriä halli- ja toimistotilaa nykyisen liikelentoterminaalilla sijaitsevan toimistonsa lisäksi. Tiloja käytetään lentoyhtiön tarpeisiin sekä oman kaluston säilytykseen. Tiloja vuokrataan myös muille Helsinki-Vantaalla operoiville kaupallisille operaattoreille. Uudet Tampere-Pirkkalan tilat puolestaan mahdollistavat myös muun kaluston sijoittamisen aiempaa paremmin tukemaan Keski-Suomen tilauslentoliikennettä. MH Lue myös: Artikkeli: Helsinki Citycopterin uudet ACH130-helikopterit Suomeen – tavoitteena laajentaa Pohjoismaihin
|
|||