Helsinki-Vantaan T1-terminaalia laajennetaan seitsemällä uudella lähtöportilla

Terminaali_T1_ilmastaFinavia käynnistää odotetun Helsinki-Vantaan T1-terminaalin laajennushankkeen. Luvassa on lisää tilaa ja uusia lähtöportteja. Investoinnin taustalla on Helsinki-Vantaan lentoasemalta operoivan kaukoliikennelaivaston kova kasvuvauhti. Sen myötä tarvitaan myös lisää syöttöliikennettä ja terminaalikapasiteettia lisätään juuri syöttöliikennekoneiden toimintaympäristössä.

HEL_terminaali_vaiheet123Finavia kertoi heinäkuussa 2017, että terminaalin T2 eteläsiiven avauksen jälkeen laajenennukset jatkuvat Plazalla, länsisiivellä, keskiterminaalilla ja T1-terminaalin siivellä. Viimeisimmän osalta päätösten ajankohdaksi kerrottiin loppuvuosi 2017 (lue uutisemme aiheesta tämän jutun lopusta).

Syöttöliikenteen kasvu johtaa väistämättä terminaalitarpeen kasvamiseen ja edessä on pian alkava terminaalin T1 laajennus ja kehittämistyö. Terminaalilaajennuksella parannetaan erityisesti potkuriturbiineilla varustetun kapearunkokoneiden liikennöintiä. Tällä varaudutaan vuodelle  2020 ennustettuun kasvuun.

Vantaan kaupunkikuvaneuvottelukunta on puoltanut maaliskuussa 2016 Finavian suunnitelmaa terminaalin T1 laajennukselle. Hanketta esitteli Arkkitehtitoimisto ALA Oy, joka on vastannut useista muistakin Helsinki-Vantaan uudisrakennuksista.

Terminaali_T1_etelasta_piirrosT1:n siipeen tulee lisätilaa 3500 neliömetriä ja seitsemän uutta lähtöporttia. Niille ei tule matkustajasiltoja vaan matkustajat kävelevät portin edessä odottaviin koneisiin. Matkustajasillat toteutetaan mahdollisesti myöhemmässä vaiheessa ja ne huomioidaan laajennuksen rakenteissa.

Odotustilat sijaitsevat 2. kerroksessa terminaalitasolla. Lähtöportilla on tilaa noin 145 neliömetriä per portti. Tarvittaessa lisätilaa saadaan käytäväalueelta.

Koneeseen siirtymine ntapahtuu 2. kerroksessa odotustilan päädyssä.  Matkustajajat laskeutuvat alas asematasolle porras- ja hissiyhteydellä. Alkuperäinen suunnitelma sisältää vain tarpeelliset matkustajatilat. Liike- tai palvelutiloja uuteen osaan ei tule.

Laajennus sijoittuu jatkoksi nykyiselle T1-terminaalille, ja se suuntautuu kohti Airside Centerinä tunnettua toimistorakennusta. Uusi laajennus tulee lähes kiinni toimistorakennukseen sen kiitotien 15-33 -puoleiselle sivulle.

Terminaali_T1_asemapiirrosSuunnitelma käsittää T1 Schengen-terminaalin laajennuksen, jossa on neljä yhdyskäytävällä toisiinsa liitettyä lähtöporttirakennusta. Niistä eteläisimmässä porttirakennuksessa on neljä lähtöporttia, kaikissa muissa yksi. Portit palvelevat konepaikkoja 5-11.

Laajennus toteutetaan KVR-urakkana. Työt käynnistyvät jo 16. lokakuuta alkavalla viikolla. Laajennuksen odotetaan valmistuvan tammikuussa 2019.

HEL_kehitys_vuodet

 Lue myös: